Overstappen naar een andere energieleverancier loont, aldus de ACM Nuon_flickr.com/creativecommons/by-nc-2.0

Soms lijkt het alsof in elk reclameblok wel een spotje van een energieleverancier zit. De ene lokt je met een gratis iPad als je overstapt, de andere beloont je juist als je blijft. Uit onderzoek van de waakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat meer dan de helft van alle consumenten in de afgelopen tien jaar ten minste een keer is overgestapt naar een andere energieleverancier. Het afgelopen half jaar wisselde 12,7 procent van de consumenten van leverancier. 

Aanbiedingen

Daarbij letten consumenten vooral op de prijs. Voor twee op de drie is dat de belangrijkste reden om over te stappen. Eén op de vijf kiest bewust voor groene stroom. En één op de tien mensen stapt over vanwege het welkomstcadeau.

Je huidige energiecontract is vaak duurder dan een aanbieding

Anita Vegter, Autoriteit Consument & Markt

Volgens de ACM kunnen vooral de consumenten die nog nooit zijn overgestapt, veel geld besparen, namelijk maximaal 390 euro. Ruim eenderde van de Nederlanders heeft in de afgelopen tien jaar geen actie ondernomen om de goedkoopste leverancier te vinden. "Consumenten realiseren zich niet altijd dat hun huidige energiecontract vaak duurder is dan een aanbieding", zegt Anita Vegter van de ACM. ''Bovendien onderschatten ze vaak het bedrag dat ze kunnen besparen.''

De meest voorkomende redenen om te kiezen voor een andere energiemaatschappij.

In Nederland hebben energiereuzen Essent, Nuon en Eneco samen 80 procent van de markt in handen. Het zijn vooral de kleinere spelers die klanten lokken met premies en cadeaus. Diverse vergelijkingssites waarschuwen voor die welkomstcadeaus. In sommige gevallen worden die doorberekend in de stroomtarieven. ACM bevestigt dit: ''gratis bestaat niet.''

STER reclame