Na 21 jaar neemt KLM afscheid van de MD-11 toestellen
NOS Nieuws

MD-11: Het einde van een tijdperk in de luchtvaart

  • Mattijs van de Wiel

    Verslaggever

  • Mattijs van de Wiel

    Verslaggever

Een dame uit Engeland begint te snikken als het toestel vaart begint te maken om op te stijgen. "Very upsetting", zegt ze. "Zo mooi is dit toestel, driemotorig!" Ook de bemanning beleeft een weemoedige dag. Het is een afscheid, de laatste dag van de MD-11.

Voor de meeste reizigers zijn de beenruimte, de aankomsttijd en het filmaanbod de grootste zorg. Voor de reizigers die vandaag meevliegen tellen hele andere zaken mee. Het zijn stuk voor stuk luchtvaartliefhebbers, de een nog fanatieker dan de andere. Sommigen zwijmelen bijna als ze vertellen over de schoonheid van het toestel. Dit toestel heeft niet alleen twee motoren onder de vleugels, maar ook nog een lange dunne motor dwars door de staart.

Elf

Maar het toestel verbruikt teveel brandstof en het wordt moeilijk om reserve-onderdelen te krijgen. KLM was de laatste luchtvaartmaatschappij die er passagiers mee vervoerde. En ook KLM neemt vandaag afscheid van zijn laatste drie MD-11’s. De laatste commerciële vlucht werd vorige maand uitgevoerd.

Vandaag zijn er drie korte rondvluchten boven Nederland voor de liefhebbers. Die konden voor 111 euro, op deze 11de van de 11de nog één keer met de MD-11. De 600 tickets waren binnen vijf minuten uitverkocht.

  • Mattijs van de Wiel / NOS
    KLM organiseerde vandaag drie rondvluchten boven Nederland
  • Mattijs van de Wiel / NOS
    Aan boord van deze vlucht is ook de eerste MD-11 piloot
  • Mattijs van de Wiel / NOS
    KLM is de enige luchtvaartmaatschappij die de MD11 nog inzet voor passagiersvervoer
  • Mattijs van de Wiel / NOS
    Feeststemming in de pantry
  • Mattijs van de Wiel / NOS
    De vluchten waren binnen 5 minuten uitverkocht

Lyrisch

Er zijn liefhebbers die meevliegen vanwege hun lijstje: het lijstje met de toestellen waar ze in zijn geweest. Als de MD-11 daarop ontbrak, dan was vandaag de laatste kans. Maar er zijn ook echte MD-11 fans. Een man uit Manchester vertelt dat hij twee keer op en neer is gevlogen naar Canada, en dat hij vandaag hiervoor naar Nederland is gekomen, zodat hij in alle drie de laatste MD-11’s heeft gevlogen. Hij is door het dolle heen.

Een speciaal toestel is het voor de spotters, vanwege de vorm en vanwege de zeldzaamheid. Maar ook voor de bemanning was het een speciaal vliegtuig. Allemaal hebben ze er jarenlang op gevlogen. De gezagvoerder is lyrisch over de cocktpit, die zo ruim is. En dan die grote ramen, het uitzicht was geweldig. En het was heel anders vliegen, door die derde motor.

Er is heel wat liefdesverdriet uitgesproken daar achterin, tijdens die lange nachtvluchten boven de oceaan.

Stewardess MD-11


​Voor de stewardessen was het hard werken op de MD-11. Bijna 300 stoelen, met voor de economy class maar één grote keuken, helemaal achterin. Ze moesten veel meters maken met de wagentjes. Maar dat maakte de MD-11 ook zo gezellig: "je was met zes of zeven man achterin aan het werk", dat gaf een speciale sfeer. "Er is heel wat liefdesverdriet uitgesproken daar achterin, tijdens die lange nachtvluchten boven de oceaan."

In diezelfde grote keuken achterin gebeurt vandaag juist iets heel moois. Tijdens de afscheidsvlucht van de MD-11 gaat Harm Franzen daar op zijn knieën. Onder het lawaai van die befaamde staartmotor vraagt hij zijn Annemieke ten huwelijk. En nee, dat gebeurt niet alleen omdat dit zíjn hobby is. "Het is was al haar favoriete toestel voordat we elkaar leerden kennen, zij is echt de ware!"

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl