Auto-importeurs zijn helemaal niet blij met de aangepaste plannen van staatssecretaris Wiebes
NOS Nieuws

Auto-importeurs zijn woedend op kabinet

Het aangepaste plan voor leaserijders van staatssecretaris Wiebes (Financiën) dat vandaag via bronnen in Den Haag naar buiten kwam, wordt met woede onthaald door de auto-importeurs. De belangenbehartigers van de autobranche, RAI Vereniging, Bovag en Vereniging van Autoleasemaatschappijen, vinden het ongehoord dat de staatssecretaris niet de moeite heeft genomen om met de sector in gesprek te gaan.

"Het plan dat nu voorligt en gesteund wordt door VVD en PvdA, is een stuk slechter dan ons breedgedragen alternatieve voorstel", aldus Roelf de Boer, algemeen voorzitter van de RAI Vereniging. Kern van het alternatief van de branche was dat er voor de zakelijke rijder meer te kiezen is dan in het autobelastingplan van Wiebes. "En daarmee voorkom je de forse marktverstoring die ingebakken zat in het oorspronkelijke plan".

De brancheorganisatie Bovag zei eerder, bij het oorspronkelijke plan van Wiebes, dat er een te groot verschil wordt aangebracht tussen de categorie heel zuinige auto's en de rest van het wagenpark. Daardoor was de vrees dat leaserijders massaal voor de zuinige variant kiezen en dat dealers die zulke auto's niet in het assortiment hebben, daardoor fors minder omzet zullen maken.

Prullenbak

Maar volgens De Boer zullen scherpe grenzen in de bijtelling de markt toch zwaar verstoren en de werkgelegenheid verder onder druk zetten. "Dit gaat de overheid ongetwijfeld weer veel geld kosten, terwijl het Nederlandse zakelijke autopark al het zuinigste van Europa is. De branche is toe aan een vrije, in plaats van een door de overheid gestuurde markt."

De voorzitter van de RAI Vereniging vindt het een slecht uitgevoerde reparatie. "Dit voorstel kan wat mij betreft linea recta de prullenbak in."

Bijtellingstarief

Volgens de nieuwste plannen komen minder leaserijders in het hoogste bijtellingstarief van 25 procent. Wiebes zou nu voorstellen dat er vijf categorieën voor de bijtelling komen, met ook een tussentarief van 22 procent. De VVD had daarop aangedrongen.

Het oorspronkelijke plan ging uit van strengere CO2-eisen. Daardoor zouden veel nieuwe leaseauto's vanaf 2016 onder het hoogste bijtellingstarief van 25 procent gaan vallen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl