Halloween is een feest voor de commercie
Bijna 6 miljard euro geven Amerikanen dit jaar uit aan Halloween. Tweederde van de Amerikaanse bevolking koopt een halloweenkostuum. In Nederland is het feest niet zo groot, maar de feestdag neemt hier flink in populariteit toe.
Feestwinkels zien een enorme toename van de vraag naar Halloween-artikelen. Bij vergelijkingswebsite beslist.nl is de vraag naar Halloweenkostuums dit jaar verdubbeld ten opzichte van vorig jaar.
Feestwinkel Witbaard in Utrecht kan de vraag naar Halloween-artikelen nauwelijks aan. Donderdag moest eigenaresse Andrea Witbaard nog extra inkopen doen bij de groothandel. Ze draait deze weken dan ook een flinke omzet, verwacht ze: "We verkopen die artikelen al een jaar of tien, maar de laatste jaren zie je echt groei."
Retaildeskundige Paul Moers schrijft de plotselinge populariteit van Halloween toe aan de economische crisis. Volgens hem proberen winkeliers Halloween steeds meer op te dringen bij de consument. "Door de crisis staat de omzet in de retailsector onder druk. Zowel winkeliers als consumenten kunnen in deze sombere tijden wel een extra feestje gebruiken."
Ineke Strouken, directeur van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed, ziet ook dat Nederlanders een grote behoefte aan feestjes hebben. "We zitten in een tijd waarin iedereen het druk-druk-druk heeft. En met alle ellende in de wereld willen de mensen gewoon een avontuur beleven. En waar kan dat beter dan op een kerkhof of in een grafkelder met heel grote, dikke spinnen, skeletten, spoken en de dood die rondwaart."
Niet alleen jongeren vieren Halloween, ik ken ook een aantal bejaardentehuizen waar ze dit feest ontdekt hebben
Bij Witbaard behoren nepbloed, vampier-tanden en crazy lenzen voor zombie-ogen tot de verkooptoppers. "Het aantal Halloween-artikelen neemt fors toe. Vijf jaar terug had ik er zo'n 100, nu tussen de 300 en 400. Hoe enger, hoe beter."
Voor volwassenen
Volgens antropoloog Irene Stengs past de populariteit van Halloween bij de trend dat feesten steeds vaker een thema moeten hebben. Stengs doet onderzoek bij het Meertens Instituut naar rituelen en feesten. "Steeds vaker hebben dance parties en kinderfeestjes rond deze tijd een Halloween-thema."
En dat niet alleen: "Er zijn inmiddels ook Halloween-concerten, Halloween-diners. En niet alleen jongeren doen mee, ik ken een aantal bejaardentehuizen waar ze dit feest ook ontdekt hebben."
Winkelketen Action merkt dat ook. "Voor volwassenen worden steeds meer Halloween-party's georganiseerd, waardoor de vraag naar Halloweenkleding bij ons toeneemt", zegt een woordvoerder. Ook de vraag naar lampionnen en Halloween-snoeptasjes neemt volgens haar toe. Niet alleen met Sint-Maarten, maar ook met Halloween gaan kinderen langs de deuren voor trick or treat, net als in Amerika.