toeslagen
NOS Nieuws

Ombudsman: 'Belastingdienst onzorgvuldig'

De rigoureuze aanpak van de Belastingdienst om een einde te maken aan de 'Bulgarenfraude' dreef duizenden Nederlanders in financiële nood. De Nationale Ombudsman noemt de handelwijze van de Belastingdienst "onbehoorlijk".

Eind vorig jaar voerde de toenmalig staatssecretaris van financiën Frans Weekers de één-bankrekeningnummer-maatregel versneld door, om een einde te maken aan fraude waarbij toeslagen onterecht werden ontvangen. De Belastingdienst schortte betalingen op aan 177.000 burgers en ondernemers. Zij moesten eerst een nieuw rekeningnummer opgeven, of bewijzen dat het door de Belastingdienst gebruikte rekeningnummer echt van hen was.

Onderzoek

Begin dit jaar constateerde de Ombudsman al dat duizenden Nederlanders door de maatregel maanden moesten wachten op hun toeslagen of teruggaven, en kondigde aan de gang van zaken bij de Belastingdienst te gaan onderzoeken. Dat onderzoek (.pdf) ligt er nu.

Door de invoeringsperiode te verkorten van 25 naar 7 maanden, kreeg de Belastingdienst te weinig tijd om de één-bankrekeningnummer-maatregel zorgvuldig in te voeren. Het risico en de schadelijke gevolgen van de vertragingen werden bij de burger neergelegd, concludeert de Ombudsman. Veel van de gedupeerden waren financieel afhankelijk van de tijdige betaling van toeslagen en teruggaven.

Veel burgers kregen hun betalingen één tot drie maanden te laat. Ook kwam het voor dat geld werd gestort op een rekeningnummer dat wel toebehoorde aan de begunstigde, maar niet zijn voorkeur had vanwege roodstand. Het negatieve saldo werd dan wel verkleind, maar automatische afschrijvingen van vaste lasten mislukten.

Alternatief

Volgens de Ombudsman had de Belastingdienst voor een alternatieve aanpak kunnen kiezen, door de uitbetalingen niet op te schorten tot de controle van de gegevens was afgerond. Door éérst de betalingen te stoppen, om vervolgens de controle te beginnen, handelde de Belastingdienst "in strijd met het vereiste van een goede organisatie".

De Ombudsman is tevreden over de maatregelen van de nieuwe staatssecretaris van financiën. Die geeft onder meer de Belastingdienst meer tijd om gegevens te controleren. Volgens de Ombudsman zijn vertragingen in uitbetalingen fors teruggedrongen en komen er nu veel minder klachten binnen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl