Laurine van Riessen, Sven Kramer, Robert Gesink en Laurens ten Dam (vlnr)
NOS Schaatsen

Ambitieuze De Lotto wil geen eendagsvlieg zijn

De Lotto is vijftig jaar geleden door de sport opgericht. "Om geld bijeen te brengen voor de Nederlandse sport", zo meldt De Lotto zelf. Sinds 1964 ging er al zo'n 1,4 miljard euro naar de Nederlandse sportwereld. En nu stapt De Lotto als shirtsponsor in de professionele wieler- en schaatssport.

"In principe voor vier jaar. Na twee jaar evalueren we", zei marketingdirecteur Arno de Jong woensdag tijdens de presentatie van de gecombineerde sportploeg. Er gaan echter al stemmen op dat dit wel eens een veel langer avontuur zou kunnen worden, waarbij er meer wagonnetjes kunnen aanhaken bij de Lotto-trein.

Logica

In het nieuwe Tivoli-gebouw in Utrecht twijfelde eigenlijk geen mens aan de logica van de sponsoring van De Lotto, dat jaarlijks 45 miljoen euro in NOC*NSF pompt. "Als we dan toch voor de sport zijn, laten we ons er dan ook maar mee associëren. Laten we ook investeren in sportsponsoring", verklaarde De Jong de gedachtengang.

De grootste wielerploeg van Nederland, Belkin, was er in één klap mee gered. En ziet de nodige meerwaarde in de samenwerking met de schaatsploeg. "We kunnen heel veel van elkaar leren", weet Robert Gesink. "Dat kan 'm zitten in training, begeleiding, voeding, misschien blessurepreventie."

Jac Orie sluit zich aan bij Gesink. "We hebben twee oer-Hollandse sporten samengebracht. We gaan er een groot succes van maken", aldus de coach van de schaatsers.

We hebben twee oer-Hollandse sporten samengebracht. We gaan er een groot succes van maken

Jac Orie

Idee speelde al langer

De bedenker van de fusie keek ondertussen tevreden toe. "Het speelde al vele jaren in mijn hoofd. Die twee sporten passen qua achtergrond zo goed bij elkaar. Je ziet veel fietsers schaatsen en veel schaatsers fietsen", legde Patrick Wouters, sportmarketeer bij House of Sports, uit. Zijn bedrijf is adviseur van De Lotto. "In termen van exposure en relatiemarketing kun je een heel jaar dekken."

Het idee ontstond al enkele jaren geleden. "Vóór Blanco (De naam waaronder de vroegere Rabobank-wielerploeg aanvankelijke verderging, red) heb ik er al over gesproken met directeur Richard Plugge. Maar toen kwam Belkin. Medio juni is het opnieuw gaan spelen. Lotto was nog steeds op zoek naar een project."

"Meer loten verkopen"

Wouters denkt niet dat het hierbij blijft voor De Lotto. Mogelijk sluiten andere sporten aan. "Dit heeft de potentie om uit te groeien tot één van de meest revolutionaire sportmarketingcases voor de komende jaren. Op het gebied van sport zouden we in Nederland veel meer moeten samenwerken, kennis delen. Het heeft de mogelijkheid dat je er op termijn nog meer wagonnetjes aan zou kunnen koppelen. Die potentie heeft het wel."

De Jong beaamt dat De Lotto verder vooruit denkt. "Maar we richten ons de eerste jaren helemaal op fietsen en schaatsen. Als het werkt, als het model werkt, de synergie, de beleving en de kennisontwikkeling, sluit ik niet uit dat er op termijn nog meer sporten bijkomen. Atletiek? Zou kunnen. Maar het belangrijkste is nu wel dat we ons focussen op fietsen en schaatsen. Daarmee willen we succesvol zijn in die eerste vier jaar."

Dit heeft de potentie om uit te groeien tot één van de meest revolutionaire sportmarketingcases voor de komende jaren

Patrick Wouter

Concreet luidt de doelstelling van De Lotto: "Meer loten verkopen. Hoe meer er verkocht worden, hoe meer geld er naar de sport gaat." Overigens werd er in Utrecht verder met geen woord gerept over bedragen. Door hoofdsponsor Lotto (naar verluidt ruim vijf miljoen euro) niet, maar ook niet door subsponsors Jumbo (ruim drie miljoen) en BrandLoyalty (twee miljoen). "We hebben afgesproken daar geen uitspraken over te doen."

Thialf vol met Lotto

De eerste keer dat Lotto-Jumbo uit kan pakken is tijdens de NK afstanden, die op 31 oktober beginnen. "We gaan onze abonnees verwennen met leuke acties. In Thialf zit volgende week bijvoorbeeld al een paar duizend man naar schaatsen te kijken. Dan zie je voor het eerst de gele pakken, dan zie je ons rond de baan."

De wielerfans zien de geelzwarte pakken voor het eerst tijdens de Tour Down Under in januari.

Sven Kramer en Robert Gesink als 'ploeggenoten'

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl