NOS NieuwsAangepast

Hoge verwachtingen beursgang GM

Door Jacqueline Eckmann

The Future is here and America is back in the game! Die boodschap staat in een paginagrote advertentie van General Motors in de New York Times en de Wall Street Journal.

De tekst slaat op de elektrische Chevrolet-Volt, het nieuwste model van General Motors, maar indirect ook op de toekomst van de Amerikaanse autofabrikant.

Het optimisme lijkt weer helemaal terug bij GM; het bedrijf maakt na lange tijd weer winst en vanaf vandaag zijn weer aandelen te koop. Door de hernieuwde beursgang komt GM voor een deel weer in private handen. Nu nog is de overheid de grootste aandeelhouder en heeft deze een meerderheidsbelang.

Geschrapt

General Motors werd Government Motors toen vorig jaar, midden in de recessie, de Amerikaanse regering het bedrijf van de ondergang moest redden. Bijna 50 miljard dollar staatssteun werd in GM gepompt.

Er kon niet meer in aandelen van GM worden gehandeld en de Amerikaanse overheid kreeg een belang van 61 procent. De overige aandelen zijn in bezit van onder meer de vakbond en de Canadese overheid.

Intussen onderging GM een enorme afslankingsoperatie. Automerken en duizenden banen werden geschrapt, er kwam een andere topman.

Voorspellingen

GM heeft twintig procent van zijn de schuld van bijna 50 miljard dollar aan de Amerikaanse regering terugbetaald. Door een groot deel van de genationaliseerde aandelen te verkopen, wordt het belang van de staat in het bedrijf teruggebracht.

De belangstelling bij beleggers lijkt groot. Zo groot dat de 'instapprijs' werd verhoogd naar 32-33 dollar per aandeel. Ook het aantal aandelen werd uitgebreid; er komen 478 miljoen stuks op de markt.

Over de opbrengst lopen de schattingen uiteen. Volgens sommigen houdt GM 15 miljard dollar aan de beursgang over, maar er zijn ook voorspellingen in de richting van 22 miljard dollar. Als dát de uitkomst is, wordt het de grootste beursgang van een Amerikaans bedrijf ooit.

Ingetekend

Hoe waarschijnlijk is het dat al deze aandelen ook inderdaad gekocht worden? Sommige analisten denken dat de prijs te hoog is. Vooral ook omdat de koersen op Wall Street de afgelopen dagen zijn gezakt. Het vertrouwen in aandelen en in de wankele wereldeconomie lijkt weer te zijn afgenomen.

Andere analisten vinden GM juist veel meer waard. De SAIC, de grootste Chinese autofabrikant, zou belangstelling hebben getoond en ook andere buitenlandse investeerders zijn geïnteresseerd.

Maar de nieuwe beleggers in GM zijn vooral in de VS te vinden. Amerikaanse investeringsmaatschappijen en pensioenfondsen zouden op meer dan 90 procent van de uit te geven aandelen hebben ingetekend.

Achterover leunen

Paul Eisenstein, automarktdeskundige van het digitale automagazine thedetroitbureau.com, heeft alle vertrouwen in de beursgang. "Het gaat de goede kant op. De prijs van het aandeel is zelfs verhoogd omdat er veel belangstelling voor is."

Volgens Eisenstein moet GM wel bij de les blijven. "Het is geen kwestie van alleen maar kleinere auto's maken. In de VS blijft er ook behoefte aan grotere auto's. Maar GM moet wel blijven vernieuwen en niet weer achterover leunen zoals vroeger. Kostenbesparend blijven opereren. Actief blijven vooral in de opkomende markten als China en India. De concurrentie in de auto-industrie is een eeuwig durende race. Een marathon waar nooit een einde aan komt", zegt Eisenstein.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl