NOS NieuwsAangepast

Milieuwinst langs de weg eenvoudig haalbaar

Met simpele ingrepen is al flinke milieuwinst te boeken bij het terugdringen van CO2-uitstoot langs de weg. In de pogingen om de uitstoot van CO2 terug te dringen zijn niet alleen grote investeringen noodzakelijk. Door productieprocessen aan te passen, op tijd te investeren in nieuwe technieken en met een beetje durf kan al veel gewonnen worden.

Om maar bij het asfalt te beginnen. De asfaltcentrales in het land verstoken veel gas om het mengsel van teer, steen en zand samen te laten smelten tot een asfalt. De ovens worden daarbij opgestookt tot 160 - 170 graden. Op zich is asfalt een duurzaam product omdat het voor lange tijd gebruikt kan worden en oud asfalt als grondstof dient voor nieuw asfalt.

Maar het kan nog duurzamer. Door schuimbitumen toe te voegen aan het asfalt als bindmiddel. Wegenbouwer Dura Vermeer heeft al in 2004 deze techniek ontwikkeld waarbij asfalt al op lagere temperatuur hard wordt.

De asfaltcentrales verbruiken met deze productiemethode twintig tot dertig procent minder energie en dat betekent dus ook een kwart minder uitstoot CO2.

Overheden

Overheden worden gedwongen steeds duurzamer in te kopen. Maar de inkopers van gemeenten, provincies en rijk nemen volgens wegenbouwer Dura Vermeer nog een afwachtende houding aan. Er zijn al proefvakken op de A2 bij Everdingen en deze week is er in Rotterdam een weg met lage temperatuur-asfalt aangelegd. De resultaten zijn goed. Dat zou de inkopers over de streep moeten trekken.

Er wordt al langer geëxperimenteerd met alternatieven voor de bekende oranje natriumlamp boven en langs de snelweg. In een advies van de Taskforce Verlichting uit 2008 wordt gesproken over een energie besparing van 23 GigaWatt per jaar. Uit het onderzoek van de Taskforce blijkt dat een kwart tot een derde van alle openbare verlichting zwaar verouderd is. Slechts tien tot vijftien procent is modern en energiezuinig. Het vervangen van die onrendabele verlichting kan leiden tot een besparing van 100.000 ton CO2 per jaar.

Vangrails

Een simpele manier van duurzaam omgaan met grondstoffen en materialen is het opnieuw verzinken van geleiderails of vangrails. Honderden kilometers vangrails worden jaarlijks vervangen en bij Verzinkerij Arrosso in Nederweert aangeboden om opnieuw van een laag glimmend metaal te voorzien.

Dat tweede leven voor de geleiderails zorgt voor een forse energiebesparing en past volledig in het Cradle to Cradle-principe van Michael Braungart en William McDonough. Alle gebruikte materialen krijgen na hun eerste leven een nieuw gelijkwaardig, zo niet hoogwaardiger toepassing in hun tweede leven. Zonder kwaliteitsverlies en zonder restproducten.

Directe winst wordt gehaald door 542 ton zink per jaar niet te gebruiken omdat het bij het ontzinken van de geleiderails hergebruikt kan worden.

Daarnaast hoeft er minder ijzererts gewonnen te worden omdat de geleiderails niet opnieuw gemaakt hoeft te worden. En dat scheelt 9500 tot 16000 ton uitstoot aan CO2. Vangrails kan zo wel tot 10 keer opnieuw verzinkt worden.

Geleiderails is slechts één product dat opnieuw verzinkt kan worden. Daarnaast kunnen verkeersborden en tal van andere verzinkte wegproducten opnieuw verzinkt worden. En dat maakt de milieuwinst alleen maar groter.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl