NOS NieuwsAangepast

Restaurants zetten mes in de prijzen

Door economieverslaggever Jeroen Schutijser

Restaurants in Nederland geven gasten steeds vaker korting. Harde cijfers heeft Horeca Nederland niet over dit fenomeen, maar de trend is duidelijk, zegt Gijsbert Bianchi, voorzitter van de sector restaurants van Horeca Nederland. Honderden restaurants doen eraan mee.

"Door de economische crisis móeten we wel. In twee jaar tijd is de omzet met vijftien procent gedaald. Restauranthouders worden inventiever, creatiever", weet Bianchi. "Ze worden steeds meer ondernemer, door marketing gedreven. Door de huidige economische situatie is het namelijk niet meer zo vanzelfsprekend dat er klanten binnenkomen."

Daluren

Dineren voor 25 euro tussen 18.00 uur en 20.00 uur, driegangen-menu voor de helft van de prijs of aanbiedingen speciaal voor consumenten tot 22 jaar. Of de wijn gratis. Het zijn zomaar wat voorbeelden van kortingen.

"Kortom, na de vliegsector, de hotelbranche en het openbaar vervoer, heeft ook de horeca de 'daluren' of 'daldagen' ontdekt. Het is goed voor ons vak. We worden commerciëler", aldus Bianchi die zelf ook een restaurant heeft in hartje Amsterdam.

Verhouding

Maar er zijn ook felle tegenstanders van 'de Restaurantweek' en andere kortingsacties. Peter Klosse van 'De Echoput' in Apeldoorn bijvoorbeeld, zelf tevens directeur van 'de Alliance', een club van 35 toprestaurants in ons land.

"Ik ben bang dat, als er veel collega's aan mee doen, we uiteindelijk op een punt komen van no way back. Consumenten raken gewend aan lagere prijzen en zijn niet meer bereid om het volle pond te betalen. Ze denken dat lagere prijzen normaal zijn. Net zoals in de kledingsector", vergelijkt Klosse.

"Daar wordt zo vaak gestunt met de prijzen, er wordt bijna geen kleding meer verkocht tegen normale prijzen. We hebben onlangs in 'de Alliance' dit onderwerp nog besproken: we doen daar dus absoluut niet aan mee. Kwaliteit heeft gewoon zijn prijs. Die prijs moet in verhouding staan. Punt uit.''

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl