Het ontfutselen van bankgegevens door computercriminelen neemt fors toe. In 2009 waren er ruim honderdvijftig gevallen van phishing en in de eerste helft van dit jaar gaat het al om meer dan vijfhonderd gevallen. Dat kost de banken ruim vier miljoen euro.

Toch valt deze vorm wat betreft schade nog mee. Het kopiëren van gegevens van bankpassen, skimmen, kostte de banken vorig jaar 36 miljoen euro.

Het is voor het eerst dat de banken cijfers over schade door computercriminaliteit bekendmaken. Tot nu toe hielden ze dat liever geheim om ervoor te zorgen dat klanten hun vertrouwen niet verliezen in het systeem van internetbankieren. In Nederland betalen ongeveer tien miljoen mensen hun rekeningen via internet.

Campagne

Om fraude met internetbankieren aan te pakken begint de Nederlandse Vereniging van Banken een campagne om gebruikers duidelijk te maken hoe ze deze vorm van diefstal tegen kunnen gaan.

Op de website veiligbankieren.nl kunnen consumenten informatie vinden over internetfraude. Ook is een documentaire te zien over Ralph Warburg, een jongen die in opdracht van een criminele organisatie banken oplichtte.

Hij laat zien hoe hij te werk ging en wat mensen moeten doen om internetfraude tegen te gaan. Bij phishing krijgen klanten bijvoorbeeld een mailtje uit naam van de bank.

Geld terug

Als de gebruikers dan op een link klikken wordt een programmaatje geïnstalleerd dat inloggegevens achterhaalt. Klanten die slachtoffer zijn van phishing of skimmen krijgen in de meeste gevallen hun geld terug. Maar banken vinden ook dat consumenten zich bewust moeten zijn van de gevaren van internetfraude.

In de campagne is er ook aandacht voor zogenoemde 'katvangers'. Dit zijn mensen die in ruil voor een vergoeding hun bankrekening laten gebruiken door criminelen.

Vooral jongeren denken zo snel geld te kunnen verdienen, maar ze zijn wel de controle over hun rekening kwijt. Voortaan worden ook de ouders van de jongeren aangesproken op het gedrag van hun kind.

STER reclame