NOS NieuwsAangepast

Tuin en huisdieren zijn heilig

Door economieverslaggever Jeroen Schutijser

Hoe hard de crisis Nederland ook treft, consumenten weigeren te bezuinigen op zaken als de tuin en huisdieren.

Uit nieuwe omzetcijfers blijkt dat in de eerste helft van 2010 zo'n 2,2 miljard euro werd uitgegeven aan tuinartikelen en dierbenodigdheden, ongeveer hetzelfde bedrag als in 2009.

Bijna 75 procent van de huishoudens trok hiervoor de portemonnee, blijkt uit onderzoek van GfK Benelux in opdracht van de tuinbranche in Nederland.

Tuin

Tweeverdieners deden dat vaker (in 46 procent van de gevallen) dan gezinnen met kinderen (25 procent). Opvallend noemt de sector dat jongeren tot 29 jaar meer zijn gaan investeren in de tuin.

Vooral meerjarige planten waren geliefd (+9 procent). Maar ook van producten voor huisdieren steeg de verkoop fors (+5 procent). De tuindier-speciaalzaken profiteerden daar het meest van.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl