NOS NieuwsAangepast

Pangasius verovert Nederlandse markt

Van onze economieredacteur Jeroen Schutijser

Haring, zalm en tonijn zijn al jaren de populairste vissoorten bij de Nederlandse consument, maar er komt concurrentie aan.

Het gaat om de pangasius, een gekweekte vissoort uit het Verre Oosten. Hij is goedkoper dan paling en door zijn neutrale smaak erg geliefd bij vooral de jeugd.

In de meest recente top tien van marktonderzoeker GfK van populairste vissoorten, steeg de panga van acht naar twee.

Duitse markt

Palingrokerij Kraan in Urk gooit het mede daarom na 120 jaar over een andere boeg. Naast paling gaat het familiebedrijf ook pangasius roken. Een Duitse discounter gaat vanaf deze week de panga uit Urk in ons land verkopen.

Sebastiaan Kraan: "Ook in Zwitserse supermarkten verkopen ze al onze panga. En volgend jaar gaan we werk maken van de Duitse markt. Duitsers zijn net als Hollanders erg geïnteresseerd in gerookte vis."

Toekomst

Hoe verklaart Kraan de enorme opmars van de pangasius? "Paling en zalm hebben een karakteristieke smaak, pangasius heeft een meer neutrale smaak. Dat heeft de jeugd liever. Maar ook belangrijk: de prijs van pangasius ligt zo'n dertig procent onder die van bijvoorbeeld paling."

De pangasius wordt niet in Europa gevangen, maar vooral in het Verre Oosten. Zo komt de panga van Kraan uit Vietnam. "Deze duurzame vis heeft de toekomst, dat weet ik wel zeker", zegt Kraan.

Volgens de visroker is er in ons land nog veel te winnen, want we zijn geen grote viseters. Per jaar eten we amper vier kilo. Ter vergelijking, de Portugees verorbert per jaar gemiddeld 55 kilo vis, de IJslander zelfs 93 kilo.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl