Ockels presenteert futuristisch zeiljacht
Door Menno Reemeijer
Het is aan de buitenkant gewoon een mooi groot zeilschip, de Ecolution. Stoer, van staal, grijs met wit. Groot ook, een tweemaster. Maar de masten zijn speciaal en dan vooral de gieken. Futuristisch ziet hij eruit.
Een voorproefje van wat de rest van het schip herbergt. Want de 'ecolution' is een duurzaam gebouwd schip dat ook nog eens energieneutraal vaart. 26,5 meter lang, bijna 300 vierkante meter zeil maar wel met twee man te bevaren.
Zuinig
Toen hij 25 jaar geleden de aarde van de ruimte zag, besefte hij dat we er zuinig mee om moesten gaan. "We hebben er maar één van", zegt Wubbo Ockels staande op het dek van zijn nieuwe schip. Z'n vrouw en hij wilden een schip om op te wonen, maar dan wel één dat het milieu niet zou schaden.
Het werd een project dat uitmondde in een nieuw bedrijf. Een bedrijf dat schepen zoals dit wil gaan bouwen. Een schip voorzien van alle luxe. Een kombuis met combimagnetron, oven, en koelkast. Een slaapkamer met badkamer en stoomdouche. Maar ook een schip dat zelf energie maakt.
Propellors
Dat gebeurt onder meer door twee propellers onder het schip, die tijdens het zeilen energie opwekken. Die energie wordt opgeslagen in enorme accu's onder in het schip, die meteen als ballast dienen. Met twee elektromotoren kan de boot een haven binnenvaren. Voor de zekerheid staan er nog wel twee dieselmotoren in de machinekamer, maar die zijn alleen voor noodgevallen.
Het schip kan een maand lang doen met de energie uit de accu's. Na vier dagen zeilen zijn ze weer opgeladen. "Het kan dus zijn dat als we ergens liggen we moeten zeggen: kom op, we moeten even varen om de accu's op te laden", zegt Ockels lachend.
Sail
Vandaag wordt het schip in Groningen gedoopt, daarna gaat het naar Amsterdam om volgende week mee te varen tijdens Sail. Het schip is ook te zien tijdens de Hiswa in IJmuiden, want het project is volgens de voormalig astronaut uitgegroeid tot een business.
De bedoeling is er om meer te bouwen en te verkopen. Er hangt wel een aardig prijskaartje aan de boten van Ockels: kopers moeten vier miljoen euro op tafel leggen.