Gemengde scholen zijn slecht voor de leerprestaties. Dat stelt Jaap Dronkers, hoogleraar internationaal onderwijsonderzoek. Hij heeft onderwijsprestaties met elkaar vergeleken en is tot de conclusie gekomen dat kinderen op witte scholen, maar ook op zwarte scholen, beter leren dan op zogenoemde gemengde scholen.

Volgens Dronkers, die vandaag zijn leerstoel aan de universiteit van Maastricht heeft aanvaard, moeten docenten op gemengde scholen zich teveel focussen op verschillende soorten kinderen.

"Er zijn teveel variabelen. Als je homogene klassen hebt dan kan een docent zich concentreren op één groep."

Basisscholen

De hoogleraar heeft voor zijn onderzoek gebruikgemaakt van de PISA data uit 2006. Dat is een onderzoek dat om drie jaar wordt afgenomen bij 15 jarige leerlingen afkomstig uit verschillende landen.

Vaardigheden zoals wiskunde, natuurkunde en leesvaardigheden worden onderzocht. Dronkers stelt dat zijn onderzoek ook geldt voor basisscholen.

De overheid heeft de afgelopen jaren gemeenten juist gestimuleerd om beleid te ontwikkelen om het ontstaan van witte en zwarte scholen tegen te gaan. Het ministerie van Onderwijs trekt daar anderhalf miljoen euro per jaar voor uit.

Maatregelen

Zo is er in sommige delen van Amsterdam een postcode-beleid. Ouders mogen hun kind alleen inschrijven op een school in hun eigen postcodegebied. Andere gemeenten proberen scholen gemengder te maken via regels voor nieuwbouw. Er komt dan alleen geld voor de bouw van extra lokalen als scholen leerlingen uit de wijk aannemen.

Ook zijn er plaatsen waar ouders zelf het initiatief nemen om scholen gemengder te maken. Blanke ouders schrijven dan gezamenlijk hun kinderen in op zwarte scholen. Het zijn maatregelen die volgens het onderzoek van Dronkers dus slecht zijn voor de leerprestaties.

De hoogleraar vindt dat we als maatschappij een keuze moeten maken tussen met zijn allen Kerstmis vieren of betere leerprestaties.

STER reclame