NOS NieuwsAangepast

Zorgmedewerkers leggen uit hoe de zorg betaalbaar blijft

Medewerkers in de zorg leggen uit hoe de zorg betaalbaar blijft.

Efficiëntie

Flora van Eck, docent verpleegkunde "Zorg wordt betaalbaar door als instelling en onderwijs goed te volgen (en voor te zijn) wat er nodig is aan personeel. Welk niveau heb je nodig? Kunnen de handen aan het bed ingevuld worden door verschillende deskundigheden, waardoor hoog opgeleide mensen de dingen doen die ze moeten doen en lager opgeleid personeel de kans krijgt om echt aan de slag te gaan?"

Annet, psychiatrisch verpleegkundige "Cliënten vervelen zich op onze afdeling. Verveling leidt tot terugtrekgedrag, en soms zelfs tot agressie. Daar knappen cliënten uiteraard niet van op. De aanschaf van een Wii Fit heeft erg lang op zich laten wachten, omdat dit teveel geld zou kosten. Het is nu wachten op de aanschaf van andere activiteiten (zoals een tafeltennistafel of het inzetten van activiteitenteams). Ja, het kost wat geld, maar als cliënten zich minder vervelen, minder agressief zijn, sneller opknappen, bespaart dat een hoop geld."

Francine van Rees, afdelingshoofd verpleeghuis "In deze zorg wordt al genoeg bezuinigd. Cliënten betalen bijvoorbeeld al een extra bijdrage per maand voor extraatjes (in de vorm van een gebakje, bitterbal en dergelijke) en tripjes."

Marc Wortmann, directeur Alzheimer Disease International "Betere ondersteuning van de mantelzorger, zodat minder patiënten in het verpleeghuis belanden (een plek kost 50.000 euro per jaar). Dat kan door eerdere en betere diagnostiek en betere begeleiding na de diagnose. In sommige regio's wordt al gewerkt met een zogenoemde casemanager die de patiënt en familie hierin begeleidt. Onderzoek uit Engeland laat zien dat dit de stress vermindert en daardoor mensen langer thuis houdt."

Ria Suijdendorp, activiteiten begeleidster "De controle op het persoonsgebonden budget (PGB) moet echt verbeteren. Binnen onze organisatie wordt iedere deelname, iedere maaltijd, iedere tube lijm geregistreerd en teruggevonden in hoe, wat ,wie en waarom. De controle van de accountant is bijzonder streng. We moeten HKZ-gecertificeerd zijn. Allemaal stappen om verantwoording af te kunnen leggen. Dan moet het niet zo zijn dat er nu nog mensen zijn die het PGB als een snoeppot kunnen gebruiken. Als daar een goede toetsing op komt, kan je veel besparen."

Liesbet Machielsen, zelfstandig verpleegkundige "Geen dubbele planning; dus één persoon die kan wassen, aankleden en bijvoorbeeld ogen druppelen. Nu kom je nog al eens tegen dat er twee personen op één adres komen, omdat de één (niveau 2) alleen mag wassen en de ander dus de medicatie moet doen."

Minder managers

Gerda Puister, directeur thuiszorg-organisatie "De zorg kun je ook betaalbaar houden door organisaties meer te verplichten om samen te werken. De managers beperken in organisaties, en er zorg voor dragen dat de client wordt gekend. Ik bedoel hiermee niet vanaf een bureau zorg beoordelen maar er naar toe gaan."

Matthijs Bakker, verpleegkundige "Er kan kritisch gekeken worden naar al de managementlagen in veel instellingen. Bij ons in de instellingen is er een managerfunctie op drie bewoners. Dit kost een hoop geld en een hoop vergaderingen, maar is mijns inziens niet efficiënt."

Anne Romer, verzorgende in woonzorgcentrum "Qua bezuinigen in de zorg kan ik heel kort zijn. De zorg gaat niet kapot aan te weinig geld, ook niet aan de zorgenden op de werkvloer, maar wel en uitsluitend aan mismanagement met een hoofdletter M."

Innovatie en ICT

Martin Rutten, fysiotherapeut in een verpleegtehuis "Naar mijn idee kan het werk in verpleeghuizen efficiënter door te kiezen voor een betere manier van communiceren tussen de diverse professionals, verzorgenden en afdelingen. Naast het invoeren van een elektronisch zorgdossier is het belangrijk dat er met moderne apparatuur gecommuniceerd kan worden. Denk aan betere ICT waardoor het mogelijk is het dossier via een palmtop in te zien en zend- en ontvangstapparatuur waarmee de medewerker direct tijdens het werken aan bed contact kan zoeken met een centrale waar gegevens van de cliënt kunnen worden opgevraagd of kunnen worden toegevoegd."

Gert Jan Dijkmans van Gunst, adviseur bij bureau SQwin "De komende jaren gaat de patiënt massaal online, ook in de zorg. Onder andere online aanmelden, online afspreken en online dossierinzage zullen een grote impact hebben op de inhoud en logistiek van het zorgproces. Ook de hulpverlener maakt gebruik van online toepassingen en automatisering, zodat de beschikbare tijd zoveel mogelijk aan de daadwerkelijke zorgtaken kan worden besteed."

Esther Jacobs, projectleider thuiszorg "Mensen blijven langer thuis wonen waar allerlei zorg geboden kan worden. Voorheen moest je hiervoor naar het ziekenhuis, nu kan dat steeds meer thuis. En dus goedkoper. Daarnaast krijgt de techniek een grotere rol toebedeeld. Was voorheen de personenalarmering de enige technische voorziening om langer thuis te kunnen blijven wonen (waarvan de medaillon die om de hals gedragen hoort te worden, vaak om de klok hangt…), in de toekomst zullen andere toepassingen een grotere rol krijgen. Te denken valt aan zorg op afstand via beeldbellen, alarmoproep met videocontact en de inzet van sensortechnologie."

Yuri van Geest, adviseur, innovator en conceptontwikkelaar "De zorg blijft betaalbaar door mHealth: verschillende mobiele applicaties (iPhone, Android, enzovoort) die in levensbedreigende situaties direct urgente en relevante persoonlijke en sociale informatie deelt met alle betrokkenen in het zorgsysteem. Videochat/consults/foto's met huisartsen via mobiel, Elektronisch Patiëntendossier (EPD) mobiel, SOS-dienst en een EHBO-tool met video zijn slechts enkele voorbeelden. Kostenreducerend."

Eef Peelen, bestuurslid bij verpleegkundigen en verzorgenden Nederland "Toch is ICT het middel dat we nodig hebben om de kosten in de zorg naar beneden te brengen. Het punt is dat we daar geen landelijke systemen van moeten willen maken die 'top down' bedacht worden. Het zou de overheid sieren als deze zich zou beperken tot het scheppen van voorwaarden waarmee de zorg op een goede manier informatie met elkaar kan uitwisselen, zonder dat dat een staatsaangelegenheid moet zijn."

Daan Dohmen, directeur Focus Cura groep "De sleutelproblematiek in de thuiszorg zorgt volgens TNO voor een totale kostenpost van 25-40 miljoen euro. De problematiek bestaat uit het halen en brengen van sleutels door thuiszorgmedewerkers om vervolgens toegang tot de woning van een cliënt te krijgen. Ook de administratie is een kostenpost. Wij hebben een oplossing geïntroduceerd in de vorm van een eenvoudige, beveiligde sleutelkluis waarmee zorgverleners eenvoudig toegang kunnen krijgen tot de woning middels een speciale zorgsleutel."

Thuis behandelen

Ruth Feenstra, specialistisch verpleegkundige in de thuiszorg "Verder ben ik er van overtuigd dat veel patiënten thuis behandeld kunnen worden, maar soms gebeurt dit niet door de (duurdere) dagbehandeling in het ziekenhuis. Het ziekenhuis verdient hieraan."

Lizet Broekhuizen, ergotherapeut "Je moet mensen niet meer zorg bieden dan nodig. Regelmatig blijven mensen thuiszorg ontvangen, terwijl dit alleen voor korte tijd nodig is, bijvoorbeeld om te herstellen na een ziekenhuisopname. Training in de thuissituatie om bijvoorbeeld weer zelfstandig te kunnen douchen zou effectiever zijn dan langdurige thuiszorg."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl