NOS NieuwsAangepast

2,6 miljoen voor nieuwe mobiele frequenties

De veiling van nieuwe frequenties voor snel mobiel internet (2,6 ghz) heeft de schatkist 2,6 miljoen euro opgeleverd, maakte het Agentschap Telecom bekend. Twee kabelbedrijven, UPC en Ziggo, namen met een gezamenlijke onderneming deel aan de veiling en zijn nu samen een nieuwkomer op deze markt, naast Tele2.

Geringe opbrengst

De opbrengst van 2,6 miljoen euro is gering in vergelijking met wat in het verleden voor frequentieruimte werd betaald. UMTS bracht bij de overheid duizend keer meer in het laatje. De overheid streefde deze keer echter niet naar een maximale opbrengst, maar wel naar meer concurrentie, zodat er voor de consument meer keuze zou ontstaan. Bestaande aanbieders van mobiel internet mochten bij de veiling minder ruimte kopen dan de nieuwkomers. Naast de nieuwkomers bemachtigden drie andere ondernemingen frequenties bij de veiling: KPN, Vodafone en T-Mobile.

Bij de veiling werd 130 Mhz verkocht en bleef 69,7 Mhz aan ruimte over. De minister van Economische Zaken beziet nu hoe deze ruimte alsnog kan worden uitgegeven.

Sneller dataverkeer

2,6 ghz is de opvolger van UMTS, maar met sneller dataverkeer. Daardoor kan er in de toekomst veel sneller internet worden geleverd. Volgens Tele2 moet een snelheid van 100mb per seconde mogelijk zijn. Dat is veel meer dan de meeste mensen nu op hun thuiscomputer hebben. De mobiele aanbieders moeten flink wat aanpassingen doen voordat ze hun klanten de nieuwe internetsnelheid kunnen bieden. Zo moeten ze nieuwe netwerken aanleggen, is er een nieuwe technologie nodig voor die netwerken en moeten ook de fabrikanten van mobieltjes nieuwe toestellen ontwikkelen. De telecomaanbieders hebben twee jaar om hun netwerk klaar te maken voor de nieuwe snelheden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl