NOS NieuwsAangepast

Basisscholen te weinig prestatiegericht

Door redacteur Joséphine Truijman

Tweederde van de basisscholen zou veel meer uit hun leerlingen kunnen halen dan nu gebeurt. Vooral op het gebied van rekenen en wiskunde. Scholen stellen vaak wel doelen als wat moet een leerling kunnen en weten, maar ze verzuimen te controleren of ze die doelen ook halen.

Ook wordt tussentijds het lesprogramma onvoldoende aangepast om betere resultaten te halen. Hierdoor wordt niet het maximale uit leerlingen gehaald en gaat talent verloren. Dat concludeert de Inspectie van het onderwijs in haar Onderwijsverslag 2008/2009.

Leerwinst

Om opbrengstgericht ofwel prestatiegericht te werken en 'leerwinst' te behalen, moet nauwkeurig gekeken worden naar toetsresultaten van leerlingen, vindt de Inspectie. De resultaten moeten niet alleen worden bijgehouden, maar ook worden bekeken om aandacht te kunnen besteden aan onderwerpen waar leerlingen nog niet sterk in zijn.

Dat wil zeggen dat ook goede leerlingen worden gestimuleerd om nog hoger te scoren en dat docenten moeten nadenken hoe ze dat gaan doen. De inspectie vindt dat scholieren vaker een toets moeten krijgen om hun niveau te bepalen. Ook moeten de basisscholen kritischer naar zichzelf kijken.

Treinreis

"Je kunt het verschil met vroeger het beste vergelijken met een treinreis. Je weet dat je in de trein stapt naar Amsterdam en dat je daar uiteindelijk wel aankomt maar tussendoor kijk je niet of de reis er naar toe wel goed verloopt. En of je misschien wel genoeg snelheid hebt gemaakt of te langzaam gaat. Dat is opbrengstgericht werken. Onderweg je doelen bijstellen op weg naar het eindpunt," zegt adjunct-directeur Marieke van Zijl van de Oranje-Nassauschool in Stolwijk.

Minder dan de helft van de scholen die opleiden tot leraar op de basisschool, de Pabo's, heeft op dit moment aandacht voor opbrengstgericht werken, zegt de PO Raad. Volgens de raad zal het nog enige tijd duren voordat alle scholen opbrengstgericht werken.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl