NOS NieuwsAangepast

Nederlands plastic onmisbaar voor goedkoopste auto

Door correspondent Wilma van der Maten

Het Indiase Tata brengt komende zomer een half miljoen Nano's op de Indiase markt. Voor nog geen 2000 dollar heb je de Nano, 's werelds goedkoopste en kleinste auto voor de deur staan.

Milieuactivisten vrezen dat de auto's het milieu nog verder zullen vervuilen. Om de kritiek vooruit te zijn zegt producent Tata Motors aan een groene variant van de Nano te werken, een auto die op elektriciteit werkt.

Nederlands tintje

"De belangrijkste innovatieve bijdrage voor de Nano leverde het Nederlandse bedrijf DSM Engineering Plastics", aldus een onbescheiden directeur Nitin Kothari. Vijfentwintig stalen auto-onderdelen werden door het Nederlandse bedrijf door plastic vervangen. "Hoe lichter de auto, hoe minder brandstof die gebruikt", zegt Kothari.

Op een tafel stalt een de Indiase ontwerper van DSM de onderdelen uit waaronder een plastic versnellingsbak, deurklinken, spiegelhaakjes en elektronische verlichting. Hoeveel omzet de Nano-order het Nederlands bedrijf oplevert, wil de directeur niet zeggen.

Genoeg om er een deel van de nieuwe fabriek mee te bekostigen die DSM het afgelopen jaar op het industriegebied Ranjangaon buiten Pune opende. Het gloednieuwe bedrijf kan per jaar 20.000 ton plastic produceren.

Onderdelen

In India valt voor buitenlandse bedrijven het meeste geld te verdienen in het ontwerpen en produceren van onderdelen voor auto's. Volgens DSM-directeur Kothari loopt India zwaar achter, omdat Indiase autobedrijven lange tijd nauwelijks belangstelling hadden voor de vernieuwing van auto-onderdelen. Tot het land de economie hervormde werden er weinig auto's geproduceerd of verkocht.

Maar nu India volgens de verwachting over tien jaar uitgroeit tot het land waar de meeste kleine auto's worden gemaakt, komen er meer internationale autobedrijven en toeleveranciers op deze booming business af. De meeste fabrieken vestigen zich buiten Pune, het Detroit van India, omdat in deze stad de Indiase auto-industrie zit.

In de fabriek van DSM wordt het Nano-grijs, zoals het plastic voor de deurklinkers van het autootje wordt genoemd, in een machine getest op sterkte. Een machine trekt het plastic net zolang uiteen tot het in tweeën breekt. Volgens directeur Kothari gaat tien procent van de totale omzet van de multinational naar kwaliteitsonderzoek.

Op de afdeling design van DSM werken ontwerpers aan de ontwikkeling van nieuwe componenten voor de 'groene' Nano, die van milieuvriendelijk plastic zijn gemaakt.

Groei

Het Nederlandse bedrijf heeft een vooruitziende blik. Als de Nano deze zomer massaal op de markt komt, bestaat de angst dat niet alleen de wegen dichtslibben. Met een aanwas van een half miljoen nieuw auto's die op diesel of benzine rijdt, neemt ook de uitstoot van kooldioxide extreme vormen aan. De angstaanjagende voorspelling is dat in 2035 de Indiase middenklasse uitdijt van 300 miljoen naar 600 miljoen mensen en die willen allemaal een auto.

DSM gaat de 'groene' plasticonderdelen voor de nieuwe Nano leveren, die op elektriciteit rijdt.

Directeur Kothari sluit niet uit dat op den duur de Nano voor 98 procent uit plastic kan bestaan. Maar zijn onderzoekers hebben nog een lange weg te gaan. Mocht het zover zijn dan is het aantal auto's inmiddels zo explosief is gestegen, dat de Indiase wegen al uit hun voegen zijn gebarsten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl