NOS NieuwsAangepast

Beatrix opent jubileumjaar VVV

Koningin Beatrix heeft in Valkenburg aan de Geul het jubileumjaar van de VVV officieel geopend. Valkenburg was 125 jaar geleden de plaats waar de deuren van de eerste VVV, de Vereniging voor Vreemdelingenverkeer, van Nederland opengingen.

De koningin liet ter gelegenheid van het jubileum drieduizend ballonnen op. Verder opende ze een tentoonstelling op de Kasteelruïne in het centrum van de stad en woonde een concert van André Rieu bij, in de tweeduizend jaar oude Romeinse zaal van de Gemeentegrot.

De VVV viert het jubileum dit jaar met aanbiedingen en speciale jubileumroutes.

Valkenburg

Nederland heeft 429 VVV-vestigingen verspreid door het hele land, die jaarlijks miljoenen toeristen uit binnen- en buitenland voorzien van informatie over lokale en regionale bezienswaardigheden en activiteiten.

Het eerste VVV-kantoor werd in 1885 in Valkenburg opgericht door notabelen, hoteliers en het gemeentebestuur. Elders in Nederland ontstonden soortgelijke initiatieven en in 1896 besloten deze een onderling verband aan te gaan onder de naam Algemene Nederlands Vereniging van VVV's (ANVV).

Het was de tijd dat het toerisme in Nederland langzaam op gang kwam. Recreëren was voor die tijd uitsluitend iets voor de rijken, die het geld hadden om er in hun vrije tijd op uit te trekken of te gaan 'kuren' aan de kust.

In de jaren vijftig en zestig van de 20e eeuw nam de koopkracht van burgers toe en streden arbeiders voor het recht op vakantie. Halverwege de jaren zestig werd massatoerisme een bekend verschijnsel. Op feestdagen kampte Nederland met overvolle wegen en men moest nadenken over een goede 'vakantiespreiding' in de zomermaanden.

Beleven

"Tegenwoordig is op vakantie gaan zo'n onderdeel van het normale leven, dat je bijna iets hebt uit te leggen als je niet gaat", zegt Ton van Egmond, docent aan de NHTV in Breda.

"En daarbij gaat het niet meer alleen om 'even bijkomen'. In de laatste decennia is Nederland een consumptiegerichte beleveniseconomie geworden. We willen in onze vakantie actief bezig zijn, iets beleven. De toeristische bedrijven proberen daar op in te spelen."

Nederland heeft wat dat betreft veel te bieden, meent Van Egmond. "We zijn een cultureel hoog ontwikkeld land, met veel musea en activiteiten. We zijn nummer 1 in de wereld wat betreft thema- en attractieparken. Ook hebben we de grootste dichtheid aan bungalowparken."

Stedenbezoek

Kees van Wijk, directeur van VVV Nederland (sinds 2007 de opvolger van de ANVV), herkent deze ontwikkeling. "De VVV legt in lokale promotiecampagnes het accent op beleving; zien, doen, horen, proeven, ruiken."

Nederlanders gaan gemiddeld 2,5 keer per jaar op stap voor een korte vakantie in eigen land. Het meest populair zijn nog steeds de Noordzeekust (inclusief de Waddeneilanden), de Veluwe, Zuid-Limburg en Zeeland.

De korte stedenbezoeken zijn de groeimarkt van de laatste decennia, volgens Van Wijk. In de traditionele 'lange' zomervakantie aan zee zit nu geen groei meer.

Rooskleurig

De VVV wil ook meegaan in de veranderende informatiebehoefte van de consument. "Zo hebben we hebben een grote digitale inhaalslag gemaakt," aldus Van Wijk.

De VVV bedient nu jaarlijks ruim 55 miljoen unieke bezoekers op internet, tegenover 16 miljoen fysieke bezoekers in de VVV-kantoren.

Van Wijk ziet de toekomst voor de VVV rooskleurig in. Het binnenlands toerisme is een stabiele factor. In 2009 groeide het binnenlands toerisme ondanks de gevolgen van de financiële crisis. Voor 2010 verwacht de VVV opnieuw een groei.

"Mede door de financiële crisis is de oriëntatie van Nederlanders op het eigen land groter geworden. Samen met het gestegen bezoek uit de directe buurlanden, compenseert dat in aantal het afgenomen toerisme vanuit de VS en het Verre Oosten."

Bekijk hier de uitzending 'NOS De toerist, de violist en de koningin. 125 jaar VVV'

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl