.com bestaat 25 jaar

Aangepast

Het is vandaag 25 jaar geleden dat voor het eerst een .com-domeinnaam werd aangevraagd. Een Amerikaans computerbedrijf registreerde op 15 maart 1985 zijn domeinnaam, Symbolics.com. Nog vijf andere bedrijven hadden dat jaar de vooruitziende blik om hun plekje op het web te claimen.

De .com domeinnaam loste een oud probleem op het internet op. De manier waarop 'gesurft' kon worden, was lang een bottleneck. Het was ingewikkeld omdat computergebruikers een exacte computernaam moesten invoeren om een server te kunnen benaderen.

De voorloper van het web ontstond dik twintig jaar voordat de .com domeinnaam werd geïntroduceerd. In 1962 verbonden studenten van de universiteit van Californië twee vestigingen met elkaar. Het was het begin van een stroom aan ontwikkelingen. Er kwamen steeds meer 'hostcomputers' op het netwerk van Amerikaanse universiteiten en hoogtepunten volgden elkaar op: het eerste verzonden bericht (1969), introductie van het @-teken en de eerste e-mail (1971) en natuurlijk het eerste spambericht (1978).

Defensie Toen er meer dan duizend servers waren, besloot men in 1984 de domeinnaam in te voeren. Het Amerikaanse ministerie van Defensie behandelde de registratie van de eerste domeinnamen, tegenwoordig doet het Amerikaanse bedrijf VeriSign dat.

"Wie had 25 jaar geleden gedacht dat het web zo zou veranderen. Grote bedrijven zijn er volledig van afhankelijk", zegt directeur McLaugilin van VeriSign.

McLaugilin ziet een nog grotere rol voor de digitale wereld in ons dagelijks bestaan. "De manier waarop we nu informatie verschaffen via de computer gaat drastisch veranderen. We zijn nu erg gewend aan het toetsenbord, maar ik denk dat spraak veel belangrijker gaat worden."

Expansie De afgelopen jaren is het internet flink gegroeid; iedere dag worden er 100.000 .com-domeinnamen aangevraagd, meer dan één per seconde dus. Miljoenen mensen maken er gebruik van: een leven zonder de virtuele wereld valt voor veel mensen nauwelijks meer voor te stellen.

Om de groeiende vraag aan te kunnen, gaat VeriSign de komende tijd flink investeren. Het bedrijf heeft 300 miljoen dollar uitgetrokken om straks per dag vier miljard opvragingen van sites in de .com- en .net-domeinen aan te kunnen.

STER Reclame