Door verslaggever Louis Dekker

Het oorspronkelijke plan was kleinschalig. Met enkele tientallen Saab-rijders de weg op richting Zeewolde, naar het hoofdkwartier van sportwagenbouwer Spyker. Een protest tegen de dreigende ontmanteling van het Zweedse merk en tegelijkertijd een steunbetuiging aan het adres van Spyker-topman Victor Muller, die een overnamebod heeft gedaan.   Het is een tikje uit de hand gelopen. In plaats van enkele tientallen gingen er vandaag meer dan 500 Saab's de snelweg op. Een kilometerslang lint, dat van start ging bij het Militair Luchtvaart Museum in Soesterberg en eindigde op de Maxis-parkeerplaats langs de snelweg A-1 bij Muiden. Begeleid door het Korps Landelijke Politie Diensten, want het mocht natuurlijk niet tot te grote overlast leiden voor de overige weggebruikers.    Online Dat het 'Saab Support Convoy' zo omvangrijk is geworden, kwamvooral door internet. Op het Saab-forum staan Nederlandse liefhebbers 24 uur per dag in contact met elkaar. Het één leidde tot het ander.

Bijna alles werd online geregeld. De één zorgde voor tientallen vrijwilligers, de ander voor fluoriserende hesjes. Verzekering, pechhulp, verkeersregelaars, hamburger-catering, alles werd geregeld. En de gewenste duizenden appelpunten waren ook snel gevonden.    Initiatiefnemers Eric van Nimwegen en Sidney Polak zijn aangenaam verrast door de massale belangstelling. "De leden van het Saab-forum zijn een enthousiaste groep, maar dat er zich zó veel zouden melden, hadden we nooit durven dromen. Het is daarnaast fantastisch dat andere landen ons voorbeeld volgen."

Naast bijna 60 Belgische deelnemers, reden er ook mensen uit Zweden, Finland, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland in het Nederlandse Convoy mee.    Olievlek Het Nederlandse initiatief verspreidt zich als een olievlek. Beelden van Saab-konvooien halen wereldwijd de journaals. Vandaag reden ze ook in China, Taiwan, Tsjechië, Slowakije, Polen, Letland, Noorwegen, Australië, Groot-Brittannië, Zweden, Rusland, Denemarken en de VS.

De organisatoren beseffen dat ze er hun merk niet 1-2-3 mee redden. Ze noemen het een "statement dat duidelijk maakt dat Saab nog springlevend is onder de eigenaren en liefhebbers, ongeacht het resultaat van de lopende onderhandelingen."

In het Saab Support Convoy in Nederland hebben alle modellen meegereden. Het oudste type dateert van 1951 (Saab 92) en de nieuwste is een Saab 9-3X uit 2010, die nog maar enkele honderden kilometers heeft afgelegd. In overleg met het KLPD reed het Convoy in 25 pakketten van twintig Saabs, met tussen elk pakket 1 minuut tussenruimte. De totale lengte bedroeg meer dan 25 kilometer. Als eerste startten de oudste modellen, gevolgd door steeds jongere Saab's.

STER reclame