Woensdag werd bekend dat Uber in Nederland definitief de stekker uit de illegale dienst UberPop trekt. Om twaalf uur vanmiddag was het zover: het laatste ritje voor Nederlandse UberPop-chauffeurs. Heel jammer, vinden twee chauffeurs met wie wij vanmorgen een stuk meereden.
"UberPop was echt mijn baan", vertelt Lehib. "Nadat mijn bakkerij failliet ging, zat ik een jaar zonder werk." Lehib reed sinds een maand voor UberPop.
Hans (niet zijn echte naam) reed ongeveer een jaar voor UberPop. "Ik reed alleen in weekenden, doordeweeks doe ik koerierswerk", zegt hij. "Dit is meer voor de hobby. En een extra zakcentje is natuurlijk leuk, laten we eerlijk wezen."
Eind vorig jaar oordeelde de rechter dat UberPop illegaal is. Chauffeurs hebben namelijk geen taxivergunning en dus overtreden ze de wet. Omdat Uber geld verdient aan die illegale ritjes, is de dienst zelf ook illegaal. "Het zijn de regels en daar moeten we naar gaan handelen", zegt Hans.
Legaal of niet, Lehib raakte vandaag echt zijn baan kwijt. "Ik heb veel kosten: zoals mijn familie, kinderen en hypotheek. Ik moet overstappen naar UberX, maar daarvoor moet ik een vergunningen halen en mijn auto laten keuren. Het is heel bureaucratisch: het duurt maanden en ik moet het allemaal zelf betalen. In de tussentijd heb ik dus geen werk."
"Uber heeft de taxiwereld op zijn kop gezet", zegt Henk Volberda, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit. Volgens hem is niet alleen de taxiwereld sinds Uber veranderd: ook in bijvoorbeeld de catering, de kluswereld en de schoonmaakwereld willen innovatieve platformen 'de nieuwe Uber' zijn.
Maar Volberda ziet ook nadelen aan platformen als UberPop: "Hillary Clinton zei laatst dat ze in Amerika richting de gig-economie gaan." In dat soort economie worden mensen die werken voor platformen als UberPop zo slecht betaald, dat ze wel drie of vier banen moeten hebben. "Dat is wel een gevolg waar ik niet blij mee ben."
Lehib vindt eigenlijk dat de overheid of gemeentes een aparte regeling moeten maken voor UberPop. Vooral omdat volgens hem nu zo veel chauffeurs op straat staan.
Voormalig Staatssecretaris Mansveld heeft in mei wel soepelere taxiregels aangekondigd, maar UberPop bleef illegaal. De dienst voldoet namelijk, ook met de nieuwe regels, simpelweg niet aan de wet. Ze vond ook niet dat ze een uitzondering moest maken, omdat er dan oneerlijke concurrentie ontstaat.
"De taximarkt is een heel erg beschermde markt, maar UberPop heeft laten zien dat het toch wel anders kan", zegt Volberda. Volgens hem vonden meer mensen dat de strenge regels van de taxibranche wel wat soepeler mochten. De soepelere regels komen dus niet alleen door UberPop, maar de dienst heeft die veranderingen wel versneld.