KPN zet geen geld opzij voor telefoons met woekerrente
Telecombedrijf KPN zet geen geld opzij voor de compensatie van klanten die hoge rente betalen op hun 'gratis toestel'. Volgens topman Eelco Blok is zo'n reservering niet nodig omdat er waarschijnlijk weinig hoeft te worden gecompenseerd.
"Het gaat om een zeer beperkte groep klanten", zegt Eelco Blok. "Het was een zeer beperkte groep aanbiedingen met te hoge rente. Die aanbiedingen zijn uit de markt gehaald. Als klanten zich benadeeld voelen kunnen ze zich melden bij de klantenservice en dan zullen we van geval tot geval bekijken of er compensatie mogelijk is."
Ongeldig
Er spelen twee kwesties rond de abonnementen inclusief telefoon. Volgens de Hoge Raad zijn de abonnementen in feite persoonlijke leningen. Volgens claimstichtingen voldoen veel contracten uit het verleden niet aan de voorwaarden en zijn ze daarom ongeldig. KPN zegt dat consumenten zich bij de klantenservice kunnen melden als ze zich benadeeld voelen.
Die kwestie speelt bij meerdere telecomaanbieders. Daarnaast speelt bij KPN dat het bedrijf te veel rente rekende voor telefoons bij sommige abonnementen. Volgens KPN zijn die aanbiedingen inmiddels aangepast en voldoet het aanbod aan de wettelijke regels.
Nieuwe telefoon
KPN maakte vanochtend bekend dat de omzet in de eerste helft van het jaar opnieuw is gedaald. De omzet kwam uit op 3,4 miljard euro, dat is een daling van 3,8 procent. Op de consumentenmarkt komen er meer klanten binnen, maar die kopen minder snel een nieuwe telefoon. Op de zakelijke markt blijft de omzet dalen.
Toch steeg de nettowinst doordat er de afgelopen jaren in de kosten is gesneden. De winst steeg met 15 procent naar 210 miljoen euro.