Massaclaim om 'gratis' mobiele telefoons
Een nieuwe, grote claimaffaire staat op het punt van ontbranden. Claimorganisaties, telefoonproviders en incassobureaus maken zich op voor een juridische strijd over miljoenen belcontracten. Het gaat om telefoonabonnementen waarbij een mobieltje gratis werd aangeboden.
De Hoge Raad oordeelde onlangs dat dergelijke abonnementen een persoonlijke lening zijn, en dus gelden de strenge regels voor een persoonlijk krediet.
Inleveren en geld terug
"De uitspraak van de Hoge Raad betekent dat all-in-prijscontracten ongeldig zijn, als niet specifiek is aangegeven wat de prijs is die de consument betaalt voor de telefoon", zegt hoogleraar aansprakelijkheidsrecht Eddy Bauw. "Dat betekent dat de consument kan zeggen: ik lever mijn mobiel in, en ik wil het bedrag terug dat ik destijds heb betaald, plus de financiering daarvoor."
Claimorganisaties zien een kans. Op basis van no cure, no pay werven zij mensen die geld voor hun oude mobiel of incassokosten terug willen. De claimorganisaties hopen door gezamenlijk een vuist te maken de telecombedrijven tot een schikking te dwingen. Een van die organisaties, ConTel, verwacht komende maand uitspraak in een proefproces en Consumentenclaim staat op het punt KPN voor de rechter te slepen.
Telecombedrijven bieden inmiddels geen 'gratis' toestellen meer aan en incassobureaus en deurwaarders leggen vorderingen op die abonnementen stil. Lindorff, dat voor KPN incasseert en vorderingen opkoopt, biedt sommige schuldenaren al geld voor het inleveren van oude toestellen.
Stress
De uitspraak van de Hoge Raad kan ook gevolgen hebben voor de incassokosten die bij gratis-toestel-abonnementen in rekening zijn gebracht. Volgens claimstichting Contel zijn er ten onrechte kosten in rekening gebracht.
Chiquita Gowrie kreeg te maken met een incassobureau, nadat zij twee maandtermijnen van 53 euro had gemist van haar 'gratis'-toestel-abonnement. Ze zegt dat het abonnement haar veel stress bezorgde. "Als ik weer een brief kreeg, of als het incassobureau had gebeld, bleef ik eerst wel rustig. Maar daarna begon ik te piekeren. Uiteindelijk dacht ik nergens anders meer aan. Hoe moest ik eruit komen?"
Uit de laatste Monitor Betalingsachterstanden (2014) blijkt dat ruim 1 op de 25 huishoudens (4,3%) in Nederland telefoonschulden heeft. Claimstichting ConTel richt zich op die groep, met name jongeren die door telefoonabonnementen in financiële ellende raakten.
"De nummer één probleemschuld bij jongeren van 18 tot 27, is al jarenlang het telefoonabonnement", zegt Don Ceder, advocaat namens ConTel. "Bij heel veel mensen die in de schuldhulpverlening zitten, komt dat mede door een telefoonabonnement dat ze redelijkerwijs nooit hadden mogen krijgen."
Telecomproviders willen niet zeggen hoeveel 'gratis'-toestelabonnementen ze hebben verkocht. Volgens claimorganisaties gaat het om meer dan tien miljoen.