Het logo van Google op de ramen van het hoofdkantoor in Mountain View
NOS Nieuws

'Google denkt na over ingebouwde adblocker in webbrowser Chrome'

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Google overweegt om in webbrowser Chrome een advertentie-blocker in te bouwen die de vervelendste advertenties verwijdert, schrijft de Franse krant Le Figaro. De internetgigant zou daarover in gesprek zijn met Europese uitgevers.

Het doel van Google zou zijn om gebruikers zo te ontmoedigen een normale adblocker te gebruiken. Die worden steeds populairder, onder meer doordat Apple's mobiele besturingssysteem het gebruik sinds september ondersteunt.

Steeds meer media, zoals De Telegraaf in Nederland, tonen daarom een melding waarin lezers wordt gevraagd de site te whitelisten.

Nadrukkelijk aanwezig

"Mensen zijn niet tegen advertenties, want ze snappen dat gratis media deze nodig hebben om te overleven", citeert de Franse krant Carlo d'Asaro Biondo, president van Google Europa. "Maar ze zijn wel tegen sommige advertentie-vormen die veel te nadrukkelijk aanwezig zijn."

In Nederland toont onder andere De Telegraaf tegenwoordig een melding waarin wordt gevraagd om de site te whitelisten

Volgens Biondo zijn er daarom binnen het Digital News Initiative, een samenwerkingsverband van Europese uitgevers en Google, gesprekken gaande om te kijken naar een oplossing. Aan DNI doen meer dan duizend organisaties mee, waaronder de uitgevers van NRC Handelsblad en NU.nl.

Er zou een onderscheid moeten komen tussen ‘goede’ en ‘slechte’ advertenties, waarbij de slechte worden geweerd. Het is overigens al jaren mogelijk om in Chrome een adblocker te gebruiken, maar die is niet standaard ingebouwd. Een bekende variant is AdBlock Plus. Google en andere techbedrijven zouden AdBlock Plus overigens betalen om hun advertenties wel te tonen.

Afspraken over advertenties

Het is onduidelijk hoe het met de gesprekken staat en of de adblocker er ook echt komt. Het is ook goed mogelijk dat Google afspraken wil maken met uitgevers over advertenties. Dat moet ertoe leiden dat de advertenties op websites van uitgevers wel worden doorgelaten, waardoor zij er geen verlies op lijden.

Jeroen Verkroost van brancheorganisatie Interactive Advertising Bureau zegt dat hij de details van het overleg niet kent, maar het idee wel snapt. "Het is logisch dat hiernaar wordt gekeken, want het is belangrijk dat we luisteren naar de consument".

Hij benadrukt wel dat het een gevoelige discussie is en dat er genuanceerde gesprekken over moeten worden gevoerd.

Belang van Google

Google heeft de afgelopen tijd geprobeerd om de poreuze relatie met nieuwsmedia in Europa te verbeteren. Zo zit in DNI een miljoenenfonds waarvan uitgevers voor innovatiedoeleinden gebruik kunnen maken.

Google's AMP in de praktijk

Daarnaast lanceerde Google dit jaar AMP (Accelerated Mobile Pages), waarmee mobiele webpagina's sneller kunnen worden geladen. Die techniek wordt gezien als een antwoord op Facebook's Instant Articles.

Samen met het advertentie-initiatief maakt dit duidelijk dat Google greep probeert te krijgen op de ontwikkeling van met name mobiele webpagina's. Gebruikers surfen namelijk in toenemende mate via hun smartphone op internet, maar het laden van pagina's gaat vaak te langzaam, tot ergernis van Google.

Het concern wil niet reageren op het bericht van Le Figaro, maar bevestigt tegenover de NOS wel dat er gesprekken worden gevoerd over adblockers.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl