De adblocker van De Telegraaf
NOS Nieuws

De Telegraaf wil gebruik adblockers via pop-up ontmoedigen

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Mensen die software gebruiken om advertenties te blokkeren krijgen op de site van De Telegraaf een melding te zien waarin hun wordt gevraagd om de plugin voor de site uit te schakelen. Hierin is de krant niet de enige; een groeiend aantal websites toont de melding om bezoekers te bewegen advertenties niet te blokkeren. Het is wel de eerste krant in Nederland die met zo'n melding komt.

In het geval van De Telegraaf is het nog wel mogelijk om door te gaan terwijl de zogenoemde adblocker aanstaat. Bild, de grootste krant van Duitsland, kwam al eerder met een dergelijke melding. Maar daar is de keuze: adblocker uit of betalen voor de site. Of uitgever Telegraaf Media Groep het voorbeeld van Bild gaat volgen, is nog onbekend.

Adblockers bestaan al jaren, maar kwamen in september veel in het nieuws doordat Apple besloot applicaties die advertenties blokkeren te gaan ondersteunen. Daardoor was het voor mensen opeens mogelijk om op de iPhone advertentie-vrij te surfen. Een van de redenen dat Apple dit deed, was dat webpagina's op mobiele telefoons nu vaak langzaam laden doordat er ook veel advertenties meekomen.

Zere been

Dit was tegen het zere been van uitgeverijen. Die hebben het al moeilijk en met deze ingebouwde mogelijkheid werd het nog lastiger om online geld te verdienen. In september zei Persgroep-topman Christian van Thillo in gesprek met de NOS dat de komst van mobiele adblockers "de doodsteek" zou zijn van hun toekomst. Ook hintte de topman op rechtszaken.

Daar is nog geen sprake van. In een reactie aan de NOS zegt Persgroep Nederland wel dat de kranten van de Nederlandse tak dit voorjaar ook een adblocker-melding gaan tonen. "We zullen niet met een pop-up gaan werken, maar wel met een melding die vergelijkbaar is met die van Tweakers (ook onderdeel van De Persgroep) en NU.nl."

Bij de Persgroep in België wordt ook nagedacht over de mogelijkheid van een abonnement waarmee de website advertentie-vrij kan worden bekeken. In Nederland zijn daar nog geen plannen voor.

NRC Media denkt ook na over een adblocker, maar is nog niet zover als De Persgroep. "Het is nog in ontwikkeling, maar we gaan geen melding tonen zoals Bild in Duitsland doet", zegt NRC media.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl