NOS Nieuws

Traag laden van webpagina's, ook Google wil ervanaf

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Het internet wordt steeds sneller, maar techbedrijven denken dat het laden van online artikelen nog beter kan. Facebook kwam vorig jaar met Instant Articles, waarbij nieuwsmedia op het platform artikelen in eigen stijl publiceren. Vandaag lanceert Google zijn antwoord: Accelerated Mobile Pages (AMP).

Vanaf vandaag kunnen gebruikers bij het zoeken op Google berichten tegenkomen die AMP-ondersteunen. Google claimt dat deze pagina’s tot vier keer sneller laden en tot tien keer minder data gebruiken, al zal dat ook een beetje afhangen van je internetverbinding.

Minder code in webpagina's

Dat verschil komt doordat de snelladende pagina’s in feite uitgeklede versies zijn van normale webpagina's. Een deel van de pagina's zal Google daarnaast vooraf al inladen, waarmee er ook weer snelheidswinst wordt geboekt.

Ten slotte werkt Google samen met advertentiebedrijven en bedrijven die statistieken bijhouden, waardoor zij ook beter omgaan met AMP-pagina's. Dit is belangrijk, want zij zorgen er nu vaak voor dat mobiele pagina’s traag laden.

Google's AMP in de praktijk

De afgelopen maanden heeft Google met honderden uitgeverijen de pagina’s getest. In Nederland deed NRC in ieder geval mee met de proef, in de Verenigde Staten onder meer The Washington Post. Die krant werkt inmiddels met AMP, bij NRC is dat nog onduidelijk.

Maar, de pagina’s van nieuwsmedia laden is in principe nog maar het begin. Want AMP is open-source, wat betekent dat iedereen het kan gebruiken. Naast uitgeverijen hebben ook partijen als Twitter en WordPress ondersteuning toegezegd.

Die laatste is in het bijzonder belangrijk, omdat veel populaire Amerikaanse nieuwssites daarvan gebruik maken en het ook de bekendste manier is om voor (amateur)bloggers een site op te zetten. De kans is daardoor groot dat binnen relatief korte tijd een aanzienlijk deel van het internet van AMP gebruikmaakt en dat is uiteindelijk Google's doel.

Meer macht

AMP zorgt voor sneller ladende websites, wat voor gebruikers fijn is. Maar het betekent ook dat Google, net als Facebook bij Instant Articles, in een nog grotere mate iets te zeggen krijgt over wat er gebeurt op plekken waar gebruikers heel veel te vinden zijn en waar anderen van afhankelijk zijn.

Want waar Facebook de voorkeur geeft aan Instant Articles in plaats van berichten die een linkje naar artikelen bevatten, zal Google hetzelfde doen bij AMP. Waardoor uitgeverijen opnieuw toch een beetje worden gedwongen om mee te werken.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl