NOS Nieuws

Grote treinstations al jaren in de steigers

In Zwolle werd vandaag na vier jaar bouwwerkzaamheden het nieuwe station geopend. Zwolle is één van de vele stations in Nederland die vernieuwd worden. Dat gebeurt omdat ze niet meer veilig of comfortabel genoeg zijn. Een overzicht van stations die net gerenoveerd zijn en waar nog hard wordt gewerkt.

Rotterdam Centraal

Rotterdam Centraal

In maart 2014 opent koning Willem-Alexander het nieuwe centraal station in Rotterdam. Burgemeester Aboutaleb geeft Amsterdam een kleine sneer met een verwijzing naar de Noord/Zuidlijn: "Dit project is wel gerealiseerd binnen de planning en binnen het budget". Staatssecretaris Mansveld noemt het station een voorbeeld voor het hele land en ook de koning is tevreden.

De verbouwing duurde zo'n tien jaar en kreeg naar goed Rotterdams gebruik al snel een bijnaam: in de volksmond wordt het de Haaienbek en Station Kapsalon genoemd.

Het station biedt meer ruimte, meer winkels en veel technologische innovaties. Blikvanger is de grote kap, die als een punt richting de stad wijst. Op de nieuwe gevel staan nog de letters van het oude station.

Treinen gaan sinds dit jaar onder Delft door

Delft

Sinds begin van dit jaar is het nieuw station van Delft open na zes jaar werkzaamheden. Vooral de nieuwe spoortunnel trekt de aandacht. Die vervangt de bovengrondse spoorlijn door het centrum van de stad. De tunnel is ruim 2 kilometer lang en heeft plaats voor vier sporen.

Het oude station heeft plaatsgemaakt voor een nieuwe, ondergrondse halte. Helemaal voorbij zijn de werkzaamheden nog niet. Tot 2017 wordt gewerkt aan de herinrichting van de openbare ruimte.

De perrontunnel in Arnhem staat blank na een hoosbui

Arnhem Centraal

Het station van Arnhem is al jaren een bouwput. In 1996 wordt een futuristisch ontwerp van Ben van Berkel gepresenteerd. In 2008 loopt het project vertraging op. Er is geen aannemer die het station voor het begrote bedrag wil bouwen. In 2009 stellen het Rijk en de provincie meer geld ter beschikking.

Ook de bouw zelf loopt vertraging op. Dat komt door de ingewikkelde scheepsbouwconstructie. In 2010 ging het station een maand dicht vanwege de werkzaamheden. Eind 2015 wordt de opening van het nieuwe station verwacht.

Bij het onthullen van de letters valt er een houten constructie naar beneden

Den Haag Centraal

Ook het station van Den Haag Centraal wordt verbouwd. De donkere hal wordt vervangen door een ov-terminal waar tram, bus, metro en trein samenkomen. Het gebouw krijgt een glazen dak en een nieuwe entree. Het project kost meer dan begroot omdat de NS het treinverkeer tijdens de renovatie niet stil wilde leggen. De verbouwing duurt inmiddels al zo'n vier jaar. Begin 2016 moet alles af zijn.

Breda

Het station in Breda moet in 2016 klaar zijn. De bouw van het nieuwe station begon in 2012 en heeft forse vertraging opgelopen. Een deel van het nieuwe station is al open voor reizigers.

Nu verwerkt het station elke dag zo'n 27.000 mensen. Waarschijnlijk zijn dat er over vijf jaar ongeveer 57.000.

Bij het nieuwe station is plek voor 4000 fietsen en er komt een ondergrondse doorgang met winkels. Het is de bedoeling dat het project in 2016 klaar is.

Het eerste deel van de IJ-hal en de nieuwe westelijke passage zijn in juni opengegaan

Amsterdam Centraal

In de komende jaren zal het aantal dagelijkse reizigers op Amsterdam CS stijgen van 250.000 naar 300.000. Er komt een nieuw busstation aan de IJ-zijde en een tunnel voor fietsers en voetgangers onder het station door.

Verder worden er twee passages gebouwd onder de sporen van het station. Die komen tussen de drie bestaande tunnels in te liggen. De passages zijn vrij toegankelijk, er komen geen toegangspoortjes voor de OV-chipkaart.

Alle verbouwingen moeten in 2020 ongeveer klaar zijn.

Station Amsterdam Zuid

Amsterdam Zuid

Met de komst van de Noord/Zuidlijn en de groei van het treinverkeer op het traject Schiphol-Lelystad komen er steeds meer reizigers op station Amsterdam Zuid. ProRail verwacht in de toekomst zo'n 250.000 reizigers per dag.

Niet alleen het station wordt uitgebreid, de Zuidas wordt verbouwd. Het project kost de gemeente ruim 250 miljoen euro. Dat is slechts een deel van de totale kosten, want die bedragen bijna 2 miljard. De rest van het bedrag komt van onder meer het Rijk en de provincie.

Bewoners en bedrijven op de Zuidas zien de noodzaak van de verbouwing in. Ze maken zich wel grote zorgen over de overlast die hun te wachten staan tijdens de werkzaamheden. De verbouwing begint in 2017 en het project is op zijn vroegst klaar in 2028.

Naast het station komt de grootste overdekte fietsenstalling ter wereld

Utrecht Centraal

Een andere grote verbouwing vindt plaats op het centraal station van Utrecht: het spoorknooppunt van Nederland. Zo'n 285.000 mensen komen dagelijks op het station. Over tien jaar zijn dat er 360.000 per dag. De afgelopen jaren is er al flink gerenoveerd. Een voor een worden de stationshallen aangepakt: er komt een nieuwe ov-terminal, de sporen worden vernieuwd en er is een nieuwe moderne verkeersleidingspost gebouwd.

De meeste werkzaamheden worden volgend jaar afgerond. In de hal komen de toegang tot trein, bus, en tramperrons bij elkaar. Het station wordt overdekt met een groot golvend dak met veel lichtinval. Er komen ook twee nieuwe entrees en de mogelijkheid voor reizigers om rechtstreeks naar de binnenstad te lopen, zonder door Hoog Catharijne te moeten.

Station Eindhoven

Eindhoven

Ook het station van Eindhoven kan de groeiende stroom reizigers niet meer aan. Het krijgt daarom een grotere passage, met meer trappen en liften. Over een jaar of vijf worden er 115.000 reizigers per dag verwacht.

Het station is een rijksmonument en werd in 1956 geopend. ProRail zegt dat de oorspronkelijke uitstraling van het gebouw behouden blijft. Volgend jaar moet de verbouwing klaar zijn.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl