Schultz begon blanco aan Fyra-dossier
Minister Schultz heeft, toen zij in 2010 minister werd, niet van haar voorganger Eurlings te horen gekregen dat de hogesnelheidslijn snel failliet kon gaan. Twee weken na haar aantreden kreeg ze te horen dat het project op omvallen stond. "Toen ik het dossier kreeg dacht ik: 'had dat niet eerder opgelost kunnen worden?'"
Eurlings vertelde gisteren tijdens zijn verhoor dat hij jaren van zijn ministerschap bezig is geweest de financiële stukken van NS te krijgen, omdat NS keer op keer dreigde met een faillissement. Eurlings kreeg het advies dit te allen tijde te voorkomen. Volgens Schultz vertelde hij haar hier niets over.
Schultz is de laatste verkeersminister die verhoord wordt door de parlementaire enquêtecommissie Fyra. Op de vraag van de commissie of zij een oordeel wil geven over haar voorgangers Netelenbos, Peijs en Eurlings antwoordt zij: "Ik kan alleen maar zeggen dat ik het heb opgepakt en ermee aan de slag ben gegaan".
Samen
Wim Meijer, voorzitter van de Raad van Commissarissen van NS van 2002 tot en met 2013, prees Schultz vanmorgen tijdens zijn verhoor voor haar aanpak. "Pas toen minister Schultz kwam zei ze: 'we hebben sámen een probleem'." Volgens Meijer kwam er toen een eind aan de verharding tussen NS en de Staat.
Ze koos ervoor als overheid garant te gaan staan voor het project hogesnelheidslijn. Dit voorkwam een faillissement en een financieel gat van 2,4 miljard euro. In ruil daarvoor beloofde NS elk jaar 101 miljoen euro af te dragen en tot 2025 voor hogesnelheidsvervoer te zorgen.
In de aanloop naar deze deal heeft Schultz nog met Virgin gepraat. "Die wilden ons wel van het probleem verlossen, maar dan voor een vergoeding." Volgens de commissie hadden ook de vervoerders Arriva en Veolia interesse voor de exploitatie van de hsl, maar Schultz ontkent dat.
Kinderziekten
Ze vindt het niet vreemd dat de Fyra, die later al na een maand rijden onderdelen verloor op het spoor, door de inspectie van het Rijk is gekomen. "Het is niet raar dat een nieuwe trein in het begin kinderziekten vertoont. Dat was met de Thalys bijvoorbeeld ook zo."
Schultz ontkent dat er bij de inspectie een oogje is toegeknepen of dat de inspectie onder druk is gezet om snel met een positief oordeel te komen. "Ik ben niet van de complottheorieën. Bovendien schiet je jezelf in je voet als je met onveilige treinen gaat rijden."
Schultz is minister van Infrastructuur en Milieu (het voormalige ministerie van Verkeer en Waterstaat) sinds 14 oktober 2010. Van 22 juli 2002 tot 22 februari 2007 was ze staatssecretaris op datzelfde ministerie in de kabinetten-Balkenende I, II en III.