Camiel Eurlings, minister van 22 februari 2007 tot 14 oktober 2010, wandelt de enquêteruimte binnen
NOS Nieuws

Eurlings kreeg jaren geen Fyra-cijfers van NS

Oud-verkeersminister Eurlings kreeg jarenlang geen informatie van de NS over de slechte financiële situatie van de hogesnelheidslijn en de Fyra. "We hebben in een jaar zeven gesprekken gevoerd, en nog hadden we niet alle informatie van de NS gekregen. Dat vind ik maatschappelijk onverantwoord", zei hij tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra.

Eurlings kreeg het dossier overgedragen van zijn voorgangster minister Peijs. Zij noemde de NS vanwege deze situatie vanmorgen "een vreemd staatsbedrijf".

Ondertussen dreigde de directie van NS, nog voordat er een trein had gereden, het hele project failliet te laten gaan. Eurlings: "Iedere keer werd gezegd 'wij dreigen om te vallen', maar nooit kwam men met de cijfers."

Faillissement

Eurlings kreeg het advies het niet tot een faillissement te laten komen. "Als dat ervoor had gezorgd dat er sneller treinen gingen rijden, had ik het laten gebeuren. Maar ik kreeg te horen dat dat nog meer vertraging zou opleveren." Bovendien zouden de inkomsten voor de Staat wegvallen, die uit de concessie voortkwamen.

Probleem was dat de rails klaar waren maar de treinen van AnsaldoBreda nog niet. De NS moest dus aan de overheid gaan betalen voor het gebruik van het spoor, terwijl er nog geen geld binnenkwam van verkochte treinkaartjes.

Eurlings kan nog steeds niet begrijpen waarom NS niet zelf meer geld overhad voor het laten slagen van de hogesnelheidslijn. "Er werd wel nagedacht over investeringen van honderden miljoenen in buitenlandse spoorbedrijven, maar niet in dit Nederlandse project."

Geheime brieven

Eurlings kreeg in een schorsing vertrouwelijke mails te zien, die de commissie heeft gekregen van NS. Volgens de commissie blijkt uit de correspondentie dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat het mogelijke faillissement voor de Tweede Kamer wilde verdoezelen.

Ook na lezing van de geheime brieven ontkent Eurlings dat. "Ik ben zelf Kamerlid geweest. Ik ben altijd voor alles opengooien."

Morgen komt de laatste minister die het hsl-dossier heeft behandeld aan het woord: de huidige verkeersminister Schultz. Ook Wim Meijer, voorzitter van de Raad van Commissarissen van NS van 2002 tot en met 2013, en de directeur Financieringen & Deelnemingen van het ministerie van Financiën worden gehoord.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl