Oekraïne gaf geen informatie over veiligheid luchtruim
Oekraïne heeft geen informatie gegeven over de veiligheid van het luchtruim boven het oosten van het land. Ook is er geen specifiek overleg geweest over dit onderwerp. Dit staat in antwoorden op Kamervragen over het neerstorten van MH17.
Oppositiepartijen CDA en D66 wilden opheldering van het kabinet over wat er bekend was bij de Nederlandse regering over de veiligheid in het luchtruim boven het oorlogsgebied.
Diplomaat
Aanleiding is het bericht dat Oekraïne in de dagen voor de ramp een groep diplomaten heeft bijgepraat over de veiligheid van het luchtruim. Ook een Nederlandse diplomaat was daarbij. Op de bijeenkomst is verteld dat een Oekraïens vrachtvliegtuig door een raket was neergehaald.
Bij het kabinet was geen informatie bekend van concrete dreigingen tegen de burgerluchtvaart boven de hoogte van 9,7 kilometer, zo blijkt uit de brief. Vlucht MH17 vloog op 10 kilometer hoogte op het moment dat het toestel werd neergeschoten.
Er zijn door de Oekraïense luchtverkeersleiding wel verschillende zogenoemde NOTAM (Notices to Airmen) uitgevaardigd, waarschuwingen voor verkeersvliegers. In een van deze NOTAM's staat dat een deel van het luchtruim van Oost-Oekraïne beneden 9,7 kilometer was gesloten.
Relatie
Deze NOTAM is niet specifiek aan de orde gekomen bij dat diplomatenoverleg, blijkt uit de brief. "Er is door de Oekraïne, naast deze NOTAM's, vóór 17 juli geen informatie verschaft waarin de relatie wordt gelegd met de veiligheid van het luchtruim voor Oost-Oekraïne", schrijft het kabinet.
Het overleg was bedoeld ter voorbereiding van een Europese Raad, waar de internationale gemeenschap stelling wilde nemen tegen de Russische inmenging in het conflict tussen Oekraïne en de pro-Russische separatisten.
Geen verslag
De ministeries van Buitenlandse Zaken en Defensie kregen een compleet verslag van de bijeenkomst. Ook werd de "essentie van de briefing" naar vier ministeries gestuurd, Binnenlandse Zaken, Veiligheid en Justitie, Financiën en Algemene Zaken.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, waaronder de luchtvaart valt, kreeg geen verslag.
Het kabinet blijft erbij dat de Tweede Kamer het volledige verslag niet krijgt, zoals de oppositie wil. Minister Koenders wil geen precedent scheppen.
Verantwoordelijk
Verder wijst het kabinet erop dat de luchtvaartmaatschappijen verantwoordelijk zijn voor de veilige uitvoering van een vlucht "en maken hiervoor een eigen risicoafweging".
De Nederlandse veiligheidsdiensten doen ook geen onderzoek naar mondiale dreiging tegen de burgerluchtvaart en de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. "Maar op het moment dat zij, op basis van andere onderzoeken, beschikken over concrete, tegen de burgerluchtvaart gerichte dreigingsinformatie, dan worden de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen daarover door hen geïnformeerd", schrijft het kabinet.
Bij de vliegramp van de MH17 kwamen op 17 juli 298 mensen om het leven.