Zes leerkrachten over de werkdruk
Aangepast

Zes jonge meesters en juffen over de enorme werkdruk

Ieder jaar twaalf weken (doorbetaalde) vakantie en ook elke woensdagmiddag vrij. Klinkt niet verkeerd toch, basisschoolleraar? Maar volgens het CBS is de werkdruk onder andere voor leerkrachten het hoogst. Komt door de administratieve rompslomp, zeggen die.

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

"Soms heb ik het gevoel dat ik mijn leerlingen tekortdoe. Ik ben meer bezig met andere dingen, dan dat ik lesgeef", vertelt Ivo Flipse (27). Hij staat voor de groepen 6, 7 en 8 op een basisschool in Zeeland.

Vergaderen, documenteren en dossiers bijhouden horen bij het takenpakket van een leerkracht. "Zelf ben ik niet zo van de administratie. Het lesgeven is waar ik het voor doe", zegt Arjan Roelofs (24), de meester van een groep 6 uit Gelderland.

De gemiddelde leerkracht in het basisonderwijs werkt 47 uur per week.

Woordvoerder Algemene Onderwijsbond

De politiek moet volgens de Algemene Onderwijsbond met een structurele investering komen. Een woordvoerder zegt: "Hoe langer je niets doet, hoe meer dit probleem gaat kosten. Als er deze kabinetsperiode niets gebeurt, is er in 2020 een tekort aan 4000 fulltime leraren in het basisonderwijs."

"Er moeten kleinere klassen komen en leraren moeten minder administratieve taken krijgen. Er wordt op dit moment erg veel gedaan, door te weinig mensen. De gemiddelde werkweek van een leerkracht in het basisonderwijs is 47 uur per week, dat is extreem."

Wat zijn dan oplossingen? Die lopen uiteen van meer salaris tot het opleiden van meer leerkrachten - en dus die kleinere klassen.

"Natuurlijk is meer salaris lekker, maar niet de oplossing", zegt Ivo Flipse. "Het kan wel voor meer waardering zorgen, maar voor de werkdruk maakt het weinig verschil."

We zijn gewoon niet commercieel ingesteld.

Leerkracht Simone Ogier

Simone Ogier: "Leerkrachten zijn gewoon niet commercieel ingesteld. We werken met ons hart, het draait niet om het geld, maar om de kinderen." Ze ziet wel een oplossing, die ligt volgens haar bij salaris en werkdruk.

"Een oplossing zou nu zijn: een dag minder werken. Maar een dag minder werken, betekent ook minder verdienen. En we verdienen al niet veel."

Vele handen maken licht werk, vindt Marissa van Staveren (23). "Er moet hulp komen in alle klassen, zo wordt de werkdruk van de leerkracht vanzelf minder. Onderwijsassistenten kunnen hierbij enorm helpen."

Een schreeuw om verandering richting de politiek dus. Maar wat gebeurt daar en wat stond er in de verkiezingsprogramma's van de partijen?

Politiek verslaggever van de NOS Jeroen van Dommelen legt uit: "Het probleem in het onderwijs staat hoog op de agenda. Het wordt dus erkend als een serieus probleem, maar over een oplossing zijn politieke partijen nog in onderhandeling."

Maar...

...hoewel leraren veel druk ervaren op het werk, gaan de meeste toch met veel plezier naar school. Voor Marinka is iedere dag een feestje. "Ik word wakker met het gevoel van: zo, ik ga weer naar mijn groep toe. Ik heb er zin in. Vandaag ga ik het verschil maken.

Deel artikel: