Een bedrijfsuitje van 4500 Chinezen. In Nederland. In groepen van honderden gelijk gaan ze gewapend met selfiesticks allerlei hotspots af, zoals Het Mauritshuis en Het Binnenhof in Den Haag, Kinderdijk, de Rotterdamse kubuswoningen, de binnenstad van Delft, de Veluwe en Gouda. Verder wordt er volop geshopt, zoals gisteren in Roermond.
Vanavond is er een groot galadiner in de Jaarbeurs in Utrecht georganiseerd voor de hele groep. En zoals gebruikelijk is bij bedrijfsuitjes gaan ze dan alle 4500 op de groepsfoto. Vandaag hebben ze zich er al verzameld:
Gisteren werd een delegatie van het bedrijf in het Mauritshuis ontvangen ontvangen door minister Kamp van Economische Zaken.
Naast het bezoeken van de verwachte toeristische trekpleisters houden Chinezen ook veel van shoppen. Over het algemeen geven Chinese toeristen gemiddeld 1250 euro uit tijdens vakanties in Nederland. Een simpel rekensommetje leert ons dat dit ene bedrijfsuitje ons land ruim 5,6 miljoen euro kan opleveren.
Het is een reisje van een zogeheten multilevel-marketingbedrijf waar tienduizenden werknemers verzorgingsproducten aan de man brengen. Het bedrijf trakteerde de 4500 beste verkopers op dit uitje. Ze blijven vijf dagen in Nederland.