Erik van Loon
NOS Sport

Van Loon ging risico's zo veel mogelijk uit weg

Coureur Erik van Loon en zijn navigator Wouter Rosegaar finishten in de Dakar-rally op een voor Nederland historische vierde plaats in het autoklassement. En dat smaakt naar meer: het breken van het belegen record van Kees en Mieke Tijsterman (vijfde in 1989) is voor het duo een stimulans om het volgend jaar nóg beter te doen in de zwaarste rally ter wereld.

Na twee loodzware weken over Zuid-Amerikaanse pampas, bergen en zoutvlakten liet Van Loon zich in eindstation Buenos Aires ontvallen in 2016 voor het podium te gaan. "Dat wordt erg lastig, maar is absoluut een streven", aldus de 46-jarige Brabander, die in zijn Mini iets meer dan drie uur moest toegeven op winnaar Nasser Al-Attiyah uit Qatar.

"Het kan nog harder, daarvan ben ik overtuigd. Dit jaar hebben we met de kop erbij gereden en risico’s zo veel mogelijk vermeden. Ik denk dat er met deze ervaring nog meer in zit."

Hobby

Samen met de 30-jarige Rosegaar wil Van Loon volgend jaar de strijd aangaan met ervaren fabrieksrijders. Hij liet de afgelopen editie al grote namen in de rallywereld achter zich. "We hebben hier gereden tegen jongens die er hun vak van hebben gemaakt, die een salaris hebben van een cijfer met minimaal zes nullen."

Voor de ondernemer, groot geworden in de vleeshandel, is het rally rijden "gewoon een hobby. Ik moet doordeweeks gewoon mijn boterham verdienen. Dat gaat gelukkig heel goed samen. Ik kan veel tijd aan rally rijden besteden en veel fysiek trainen. Maar ik ben géén professional, zoals de meeste concurrenten in de toptien."

Van Loon had met relatief weinig tegenslag te kampen. Volgens hem het gevolg van het uitsluiten van zo veel mogelijk risico, een bewuste keuze voor aanvang van de rally. Dat dat zou leiden tot de vierde plaats had hij echter alleen maar kunnen dromen. "Ik ben gestart met de hoop op een klassering tussen de vijfde en tiende plaats."

Kop erbij houden

"Ik dacht dat je voor een plek bij de eerste vijf meer risico’s zou moeten nemen, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn. De kop erbij houden is veel belangrijker. Anderen hebben kennelijk vaker de gok genomen. Want dat is Dakar, hè: deelnemers vallen uit."

Van Loon wijst erop dat de behoedzame aanpak is het resultaat van jarenlange ervaring. "Het is voor mij de zevende Dakar, Wouter heeft tien Dakars op zijn conduitestaat. Dan neem je onderhand veel bagage mee, weet je wanneer je voluit kunt gaan en wanneer het gas eraf moet."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl