Klein bij de presentatie van Europapa
NOS NieuwsAangepast

Songfestivallied Joost Klein binnen een dag twee miljoen keer bekeken

Zanger Joost Klein heeft binnen een dag twee miljoen views met zijn songfestivallied Europapa. Hij is daarmee de op een na best bekeken inzending op het officiële YouTube-kanaal van het Eurovisie Songfestival.

Klein presenteerde gisteren het nummer waarmee hij in mei zal optreden in Malmö. Zweden organiseert dit jaar het festival vanwege de overwinning van Loreen met Tattoo, vorig jaar in Liverpool.

Klein omschreef de stijl van het lied als "veel 90's met een eigentijdse blik". In de tekst bezingt hij de voordelen van de open grenzen binnen Europa.

Op het YouTube-kanaal heeft alleen de inzending van Oekraïne momenteel meer views dan Europapa. Teresa & Maria van alyona alyona en Jerry Heil heeft er met 2,4 miljoen kijkers 200.000 meer dan Klein, maar deze bijdrage staat dan ook al drie weken online.

Klein torent ver boven andere landen uit. Zo volgt het elf dagen geleden gepresenteerde nummer van Polen met 1,7 miljoen kijkers, heeft Frankrijk er maar 500.000 en heeft Slovenië na een maand een miljoen. Mustii uit België doet het met 800.000 in tien dagen voor Before the party's over ook niet slecht.

Ook een van de opvallendste inzendingen tot nu toe, No Rules! van Windows95man uit Finland komt niet verder dan 1,2 miljoen kliks.

'Goed fout'

Het Nederlandse nummer wordt ondertussen goed ontvangen. Humo schrijft dat het liedjesfestijn "stukken interessanter geworden" is door de keuze voor de Friese zanger. Het Belgische blad omschrijft Europapa als "goed fout".

"Een doldwaze knaller", meent het tijdschrift, "maar toch diepzinniger dan je op het eerste gehoor zou denken". Europapa zal Joost Klein geen Pulitzerprijs opleveren maar "Eurosong is hem op het lijf geschreven".

De VRT stelt dat het nieuwe nummer past in de lijn van andere hits van de zanger, zoals Friesenjung, Wachtmuziek en Ome Robert. "Een energiek, elektronisch nummer met een heel catchy ritme en een stukje waarop stevig gehakt kan worden."

'Spaßig'

William Lee Adams van het veelgelezen Wiwibloggs over het festival noemt in een reactievideo het nummer "kinderlijk en lief", vol "nostalgie en verdriet onder alle vrolijkheid". "Het is tegelijk heel komisch en maf, maar ook intellectueel met een boodschap over Europese integratie."

Veel aandacht in de Duitstalige gebieden krijgt Klein nog niet, hoewel hij daar afgelopen zomer met Friesenjung nog een grote hit scoorde. Alleen de Oostenrijkse nationale omroep ORF noemt hem zijdelings in een stuk over de verschillende inzendingen, en zegt dat Nederland voor spaßig gaat met Klein.

Bookmakers niet overtuigd

De lovende kritieken hebben nog niet heel veel invloed op de kansen van het nummer bij de bookmakers: daar staat Europapa op de 20ste plaats van de 37 inzendingen. Dat is één plekje hoger dan voor de presentatie gisteren.

Op nummer 1 staat nog steeds de Kroatische inzending Rim Tim Tagi Dim van Baby Lasagna, gevolgd door Oekraïne.

Advertentie via Ster.nl