Apple-topman Tim Cook op het podium tijdens de perspresentatie
NOS Nieuws

Ook Apple wil dat je gaat praten met een speaker in huis

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Apple heeft zijn eigen variant van de slimme speaker aangekondigd: de HomePod. Internetbedrijf Amazon heeft sinds 2014 de Echo en Google sloot vorig jaar aan met de Home. Het zijn speakers waaraan je vragen kunt stellen en Apple stond onder druk om ook met zoiets te komen. Dat is nu dus gebeurd.

Het idee is dat je de speaker, die cilindervormig is, kunt gebruiken om muziek af te spelen en via Siri vragen te stellen. Zoals "stuur Henk een bericht" of "wat wordt het weer morgen?". Volgens Apple zit het verschil met de rest 'm vooral in de combinatie van een speaker die goed geluid geeft én intelligent is. Die combinatie zou er nog niet zijn.

Om alle vragen te kunnen beantwoorden maakt Apple, net als de concurrentie, gebruik van kunstmatige intelligentie. Maar ook al was Apple's Siri de eerste virtuele assistent op de markt, de gadget is inmiddels ingehaald door de concurrentie. Op de markt voor slimme speakers is met name de Echo populair, wat onder andere komt doordat het apparaat al drie jaar beschikbaar is.

De markt is jong en er is dus nog ruimte, maar opvallend is dat Apple zijn speaker een stuk duurder heeft gemaakt dan de rest. De HomePod gaat 349 dollar kosten. De Echo is 179 dollar en de Home 119 dollar.

Bij Sonos, maker van geluidsboxen die je via een app bestuurt, is de goedkoopste speaker 199 dollar. Apple staat bekend om zijn hoge prijzen, maar voor een product dat zijn waarde nog moet bewijzen kan dit voor consumenten een hoge drempel zijn.

Motor van de iPhone

De aankondiging van de slimme speaker was de afsluiting van een lange, jaarlijkse presentatie waarin Apple veel nieuws aankondigde. Zoals gewoonlijk ging er veel aandacht uit naar iOS 11, de motor van de iPhone (waarvan overigens geen nieuw model werd aangekondigd, daarmee wacht Apple traditiegetrouw tot het najaar).

Er is de laatste tijd in Nederland, maar ook in de VS, veel discussie over telefoongebruik tijdens het autorijden. Apple komt in iOS 11 met een deel van de oplossing. De iPhone kan aan de hand van onder meer de snelheid waarmee je telefoon beweegt herkennen of je in een auto zit. Vervolgens krijg je de vraag of je een speciale Niet Storen-functie wil inschakelen.

Daarnaast is de App Store op de schop gegaan. De appwinkel heeft een soort voorpagina gekregen waar apps worden uitgelicht. Ook komen er onder meer tips in over hoe je bepaalde apps het beste kunt gebruiken. Verder zijn er aparte tabbladen gekomen voor games en apps om het onderscheid duidelijker te maken.

Verder biedt Apple in iOS 11 ondersteuning voor de ontwikkeling van augmented reality-apps. Deze technologie maakt het mogelijk om in de fysieke wereld virtuele objecten te tonen. Pokémon Go is daar een bekend (maar sterk versimpeld) voorbeeld van.

iOS 11 maakt verder dat de tablet iPad meer op een volwaardige computer gaat lijken. Het product is de afgelopen jaren het zorgenkindje van Apple geworden. Je kunt op de tablet straks, net als op een gewone computer, bestanden beheren via een speciale app en makkelijker met linkjes en foto's slepen van en naar apps. In een demonstratie werd een foto van een website naar een e-mailbericht gesleept.

Volgen via reclame geblokkeerd

Wat ten slotte opviel was een functie in webbrowser Safari die veel applaus kreeg. De browser, die een veel kleiner marktaandeel heeft dan Google Chrome, gaat automatisch afspelende video's blokkeren.

Daarnaast gaat Safari het volgen van gebruikers via advertenties tegenhouden. Dat nieuws leidde ertoe dat de koers van het aandeel van een bedrijf dat zich daarmee bezighoudt een duikeling op de beurs maakte

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl