Schuldhulpverlening blij met vriendelijkere toon incassobureau

NVVK

"Fantastisch", noemt Marco Florijn van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK) het voornemen van incassobureau Intrum Justitia om voortaan de toon van zijn incassobrieven vriendelijker te houden. Volgens de voorzitter van de branchevereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren is die blijvende toonverandering een uiting van een bredere trend in schuld- en incassoland.

Enkele jaren geleden was het beleid en de bijbehorende brieven veelal technisch en afstandelijk van toon. "Daardoor kwamen veel mensen snel in een angst- en vluchtmodus", zegt hij. Terwijl het volgens hem zowel in het belang van de schuldeiser en de wanbetaler is, als contact wordt opgenomen met een deurwaarder of incassobureau.

"Anders escaleren de problemen", zegt hij. Nu de toon vriendelijker is, zullen schuldeiser en wanbetaler sneller met elkaar in contact komen. "Zo kan er samen een plan worden gemaakt om de schulden weg te werken", denkt Florijn.

Problematisch

En niet alleen het wegwerken van schulden wordt zo makkelijker, denkt hij. Hij verwacht dat deze trend in een deel van de gevallen voorkomt dat kleine schulden uiteindelijk uitmonden in grote problemen.

"Bij problematische gevallen is een deel van de schulden incassokosten en boetes. Die worden nu makkelijker voorkomen", zegt hij. Dat is ontzettend belangrijk, zegt hij. "Schuldhulpverlening zou eigenlijk alleen als uiterst middel moeten dienen."

"De toonverandering van Intrum Justitia smaakt naar meer", zegt Florijn. De komende tijd wil hij om tafel met alle partijen in de sector om alle nieuwe inzichten verder door te voeren.