Incassobureau slaat sympathiekere toon aan

Hollandse Hoogte | Peter Hilz

"Wij helpen u herinneren aan een openstaand bedrag". Met dit soort zinnen gaat incassobureau Intrum Justitia mensen benaderen die rekeningen niet hebben betaald. Het incassobureau past zijn toon tegenover wanbetalers drastisch aan; het dreigen met dure gerechtelijke procedures wordt naar de achtergrond gedrongen.

De brieven krijgen een ander lettertype, dat volgens het incassobureau vriendelijker oogt. Er worden eenvoudigere woorden gebruikt en de brieven worden korter. Sociale incasso, zo noemt directeur Rick Terra het. Volgens hem is dat effectiever dan een dreigende toon.

Voorbeeld van nieuwe brief Intrum Justitia

"Het werkt veel beter - niet in de laatste plaats voor onze opdrachtgevers - om mensen te behoeden voor grote financiële problemen in plaats van ze achter de broek te zitten als het al mis gegaan is."

Het incassobureau wil in een eerder stadium proberen een betalingsregeling met mensen te treffen. Ook krijgen mensen meer voorlichting over het oplossen van schuldproblemen.

Demissionair staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken zegt dat hiermee een goede weg wordt ingeslagen. "Een sympathiekere toon en rekening houden met de persoon met schulden maakt het traject voor beide zijden beter begaanbaar. Hopelijk volgen anderen dit voorbeeld", zeg ze.

Oude brief Intrum Justitia

Intrum Justitia staat niet alleen in deze verandering. Eerder zei zorgverzekeraar CZ de aanpak van wanbetalers te veranderen. De zorgverzekeraar dreigt niet meer meteen met boetes en deurwaarders, maar er wordt voortaan contact gezocht met klanten om te informeren wat er aan de hand is als een rekening niet wordt betaald.

Volgens de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid is die aanpak ook veel beter. Een strenge aanpak zou voor stress zorgen bij mensen met schulden. Die stress is voor sommigen een reden om juist niet met een oplossing bezig te zijn, waardoor de problemen nóg groter worden.