'Unilever wil 7 miljard cashen met verkoop broodsmeerdivisie'

Onder de merken die te kopen worden gezet, is ook Flora, in Nederland bekend als Becel Becel

Het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern Unilever bereidt de verkoop voor van enkele voedingsmerken, waarmee het zo'n zeven miljard euro hoopt op te halen. Volgens The Sunday Times, die het nieuws vandaag publiceerde, is de verkoop bedoeld om morrende aandeelhouders tegemoet te komen. 

Die werden ongerust toen Unilever vorige maand een overnamebod van Kraft Heinz direct van de hand wees. Volgens Unilever bood het bod (van 143 miljard dollar) geen financiële of strategische voordelen voor de aandeelhouders. Vorige week bleek echter uit een rapport over de gang van zaken dat 53 procent van de beleggers welwillend stond tegenover het Amerikaanse bod. 

Unilever-topman Paul Polman kondigde na de overnamepoging aan dat hij snel maatregelen op tafel zou leggen die het concern besparingen opleveren en waarde creëren voor de aandeelhouders. Unilever wil niet ingaan op de berichten. "We geven geen commentaar op geruchten in de markt", zegt een woordvoerder. 

Margarine 

Onder de merken die in de etalage worden gezet, zijn de margarinemerken Flora (in Nederland verkocht onder de naam Becel) en Stork, dat hier als Blue Band in de schappen ligt.

De merken leveren Unilever minder geld op, onder meer doordat er minder brood wordt gegeten als gevolg van de populaire koolhydraat-arme diëten. Het concern zette al jaren geleden de broodsmeerseldivisie op afstand van de rest van het bedrijf. Destijds werd ontkend dat dit een voorschot was op de verkoop van het Unilever-onderdeel.  

Volgens The Telegraph hebben de private equity-firma's Bain Capital, CVC en Clayton Dubilier & Rice belangstelling voor de Unilever-onderdelen.