Ouders regelen steeds vaker oppas via apps
Het briefje in de supermarkt en mond-tot-mond-reclame waren lange tijd de belangrijkste manieren voor ouders om een oppas te vinden. Eerst kwam daar de concurrentie van online prikborden zoals Oudermatch en Oppasbron bij, maar de laatste jaren is er een nieuw hulpmiddel. Steeds meer ouders vertrouwen hun kinderen toe aan een onbekende oppas die ze via een app boeken.
Online boekingsapps zijn beschikbaar in steeds meer steden in Nederland. Oppasservice Charly Cares begon eind 2015 en zit nu in vijf steden. Deze maand start de dienst ook in Rotterdam en Leiden. Inmiddels maken ongeveer 5000 gezinnen en oppassen gebruik van de app.
De internationale app Bsit heeft 120.000 leden in vier landen en biedt zijn diensten sinds september 2016 in Nederland aan. Cijfers over het gebruik in Nederland wil de app niet kwijt.
Dat flexibele wil je als ouder tegenwoordig graag, helemaal als je in de stad woont.
Moeder Anneke Torenstra vindt een oppas-app wel gemakkelijk. "Het enige wat je hoeft te doen is je telefoon pakken en de tijd selecteren", zegt ze. Ze heeft al regelmatig een oppas geboekt via Charly Cares. "Dat flexibele wil je als ouder tegenwoordig graag, helemaal als je in de stad woont."
Dat je tegenwoordig een oppas kan regelen via je telefoon verbaast hoogleraar pedagogiek Ruben Fukkink van de Universiteit van Amsterdam niet. "We gebruiken hem voor alles: eten bestellen, kleding kopen, je sociale contacten, dit is gewoon de zoveelste dienst."
Dat ouders hun meest dierbare bezit toevertrouwen aan een onbekende toont volgens Fukkink aan dat ze veel vertrouwen hebben in de service. Sommige apps werken met online reviews, andere screenen daarnaast ook alle oppassen persoonlijk.
De commissie-Gunning, die naar aanleiding van de grote Amsterdamse zedenzaak onderzoek deed naar de kinderopvang in Nederland, raadde aan oppassers te kiezen die gescreend zijn. En, zo schrijft de commissie: "Spreek ook altijd zelf met de beoogde oppas; vraag referenties op en check die."
Gjalt Jellesma van ouderorganisatie Boink is het eens met dat advies. "Een app kan een goed hulpmiddel zijn, maar er is ook echte, fysieke beoordeling nodig voordat je weet of een oppasser voldoet. Het beste kun je zelf thuis zijn als je een oppasser voor het eerst inschakelt."
Steeds een ander meisje is niet goed voor het veiligheidsgevoel van een kind.
Volgens oprichter Charlotte van der Straten van Charly Cares kunnen ouders best vertrouwen op de screening die de app doet. "In het gesprek bespreken we achtergrond, specifieke ervaring, kijken we hoe ze zichzelf presenteren en checken we referenties. Als wij geen goed gevoel krijgen, dan krijgen de moeders die de deur opendoen dat ook niet. Bovendien moeten ouders na elke dienst een rating geven. Zo kunnen we de oppassers blijven monitoren."
Structuur
Hoogleraar Fukkink heeft weinig bezwaar tegen de oppas-apps, maar waarschuwt wel voor te veel verschillende oppassen en te weinig structuur. "Last minute elke keer een ander gezicht is niet goed voor kinderen. Ongeacht of de oppas kwalitatief goed is of niet."
Ook emeritus hoogleraar pedagogiek Louis Tavecchio adviseert ouders zo vaak mogelijk dezelfde oppas te boeken. "Als een kind wakker schrikt en er staat steeds een ander meisje, is dat niet goed voor het veiligheidsgevoel van een kind."
Dat beaamt Van der Straten. Daarom probeert haar oppasdienst zowel voor de kinderen als de oppas zo vaak mogelijk dezelfde match te maken. Als ouders een oppas boeken via de app verschijnen eerst de oppassen die al eerder zijn geweest. "Maar als je op het laatste moment boekt heb je natuurlijk kans dat bekende meisjes niet kunnen."