Meer koffietentjes en lunchrooms, minder winkels in de stad

De Vismarkt in de binnenstad van Utrecht ANP

Doordat Nederlanders steeds vaker buitenshuis eten, veranderen de binnensteden langzaam van karakter. Winkels maken plaats voor horeca.

De gemiddelde binnenstad bestond in januari 2007 nog voor 26 procent uit horeca, becijfert onderzoeksbureau Locatus. Nu is dat 29,6 procent. En in diezelfde periode zakte het percentage winkels van 52,7 naar 46 procent.

De verschuiving is niet alleen te zien in de vier grote steden in Nederland, maar ook in plaatsen als Breda, Alkmaar, Heerlen en Arnhem.

Binnenstad grote steden (bron: Locatus)

stadhoreca 2007horeca 2017winkels 2007winkels 2017
Amsterdam43,3 procent44,4 procent42,4 procent40,9 procent
Rotterdam27,9 procent32,3 procent49,3 procent45,1 procent
Den Haag28,3 procent 34,6 procent49,4 procent43,4 procent
Utrecht28,6 procent35,5 procent55,7 procent48,1 procent 

Vooral het aantal plekken waar je overdag voor koffie, ontbijt en lunch terecht kunt neemt de laatste tijd sterk toe. Volgens onderzoeksbureau Datlinq is in 2016 het aantal lunchrooms met 16 procent gegroeid en het aantal koffiebars met 13 procent.

De groei zit vooral in de grote steden. Zo kwamen er in Amsterdam ruim 150 lunchplekken en bijna 50 koffiezaken bij.

Meer horeca, minder winkels in de stad
De grote stadscentra veranderen langzaam van karakter. Vooral het aantal zaken waar je kunt ontbijten of lunchen neemt toe.