Uber: app of transportbedrijf? Het Europese Hof moet beslissen
Protesten, brandjes op de weg en veel boze taxi-chauffeurs. De afgelopen jaren heeft taxidienst Uber bij de concurrentie het bloed onder de nagels vandaan gehaald. Vandaag staat het Amerikaanse bedrijf voor het Europese Hof van Justitie, dat volgend jaar een uitspraak moet doen over de aard van het bedrijf. Die uitspraak is belangrijk voor de toekomst van het bedrijf in Europa.
Uber ziet zichzelf als een online dienstverlener; een app die vraag en aanbod combineert. De taxichauffeurs die voor Uber rijden, zijn niet in dienst en kunnen een rit starten wanneer ze willen.
Taxibedrijven zien Uber echter als een transportbedrijf. Volgens hen bedrijft Uber oneerlijke concurrentie door zich aan de regels voor de taxibranche te onttrekken. Hun chauffeurs verliezen werk door Uber. Daarnaast is er veel woede over UberPop, een dienst waarbij gewone bestuurders klanten kunnen oppikken. Deze chauffeurs hebben geen taxi-vergunning en dragen niet altijd belasting af, waardoor ze nog goedkoper kunnen zijn.
De zaak is voor het Europese Hof gebracht door Spanje. Taxibonden in Madrid en Barcelona hadden Uber voor de rechter gesleept om Uberpop verboden te krijgen. Vorig jaar zomer verwees een Spaanse rechter de zaak door naar het Europese Hof van Justitie. Daar moeten vijftien rechters zich nu over de zaak buigen.
Uber wachtte de zaak in Spanje in 2014 niet af en stopte met UberPop. Inmiddels is het bedrijf sinds maart van dit jaar terug in Spanje, maar dan met UberX. Het verschil is dat de chauffeurs die daarvoor rijden gecertificeerd zijn.
De Spaanse taxidiensten staan niet alleen in hun woede. In Parijs stichtten taxichauffeurs brandjes stichtten op de weg om aandacht te vragen voor hun positie. Ook in de Duitse taxibranche is er steun voor de zaak. "We zullen er alles aan doen om onszelf te verdedigen", zegt Hermann Waldner van een taxibedrijf in Berlijn tegen The New York Times.
Platform of transportbedrijf?
Het hof gaat voor heel Europa bepalen wat Uber is. Is het alleen een app of een transportbedrijf? Als de taxidienst gelijk krijgt en door het Hof wordt beschouwd als een online platform, dan wordt het veel makkelijker om goedkope diensten zoals Uberpop aan te bieden.
Maar als Uber wordt aangemerkt als een transportbedrijf, dan moet het zich houden aan de Europese regels voor de taxibranche. Dat doet Uber al deels, maar kan zijn strategie om snel te groeien wel bemoeilijken. Wat de precieze gevolgen zijn, is afwachten.
Europese lidstaten zijn verdeeld over wat er moet gebeuren. Nederland, waar het Europese hoofdkwartier van Uber is gevestigd, neigt volgens persbureau Reuters tot steun aan Uber. Dat geldt ook voor Finland, Polen, Griekenland en de Europese handelsorganisatie. Spanje, Frankrijk en Ierland vinden dat de taxidienst een transportbedrijf is.
Er wordt vandaag nog geen uitspraak gedaan. De rechters van het hof zullen de argumenten aanhoren van beide partijen. Een uitspraak wordt niet voor maart volgend jaar verwacht.