Wat kost het straks om door Duitsland te rijden?
Duitsland gaat een tolvignet invoeren. En dat betekent dat iedereen moet gaan betalen voor het rijden op de autobahn. Maar wat gaat dat kosten en hoe kom ik aan zo'n vignet?
E-vignet
Het wordt geen sticker die je op je voorruit moet plakken. Het wordt een E-vignet. Je kunt online betalen en dan wordt geregistreerd dat er voor jouw kenteken is betaald. De controle wordt steekproefsgewijs gedaan en bij hoge uitzondering automatisch met camera's.
Kosten
Speciaal voor buitenlandse auto's komen er E-vignetten voor kortere tijd. Hoeveel je betaalt, is afhankelijk van hoe vervuilend je auto is. Een vignet voor tien dagen kost tussen de 5 en 15 euro, voor twee maanden ben je tussen de 16 en 30 euro kwijt.
De prijs van een jaarvignet verschilt fors en is afhankelijk van motorinhoud, uitstoot en of het een benzine- of dieselauto is. Gemiddeld moet je 74 euro per jaar betalen.
Maar voor een auto met een 0,9 liter-benzinemotor die voldoet aan de allernieuwste uitstootnorm Euro 6 is het maar 16 euro per jaar.
Het maximumbedrag is 130 euro per jaar. Dat geldt bijvoorbeeld voor een 1,4 liter diesel die voldoet aan de oudere Euro 3-norm.
Er komen ook dagvignetten, maar de prijs daarvan is nog niet bekend.
Waar geldt het vignet?
Op alle Duitse snelwegen. Maar voor alle andere wegen, provinciale wegen, en bijvoorbeeld in stadscentra heb je geen vignet nodig. Hoewel: sommige grote Duitse steden hebben een milieuzone, waar je met oudere, vervuilende auto's niet in mag. En voor toegestane auto's moet je eenmalig een milieusticker kopen.
Wanneer wordt het ingevoerd?
Dat is nog onbekend, maar in ieder geval pas ergens na de Duitse parlementsverkiezingen. Die worden op z'n vroegst eind augustus 2017 en op z'n laatst eind oktober 2017 gehouden.