Klanten met 'gratis' mobieltje krijgen meer geld terug
Klanten van telecomproviders die een 'gratis' mobieltje bij hun abonnement kregen, kunnen dankzij een rechterlijke uitspraak honderden euro's meer terugkrijgen. Ze mogen van de rechtbank in Den Haag de nieuwwaarde van het toestel terugvragen.
De providers gingen er tot nu toe van uit dat de compensatie voor klanten zou worden berekend door het verschil te bepalen tussen een sim-only-abonnement en een abonnement met een mobieltje. "De nieuwwaarde is al snel 600 tot 700 euro", zegt Stef Smit van Consumentenclaim. "Terwijl je volgens de methode van de providers op zo'n 400 tot 500 euro uitkomt."
De uitspraak betekent een tegenslag voor de telecomproviders in de affaire rond de 'gratis' mobieltjes.
Lening
Eerder bepaalde de Hoge Raad dat abonnementen met een 'gratis' mobieltje als ongeldig kunnen worden beschouwd, als niet specifiek was aangegeven wat de prijs was voor de telefoon. De raad oordeelde dat de 'gratis' mobieltje-contracten als lening moeten worden gezien. En leningen moeten aan strenge eisen voldoen, wat in het geval van de gsm-abonnementen vaak niet het geval was.
De rechter heeft nu in een aantal zaken bepaald, dat klanten op basis van de uitspraak van de Hoge Raad de volledige nieuwwaarde van de telefoon kunnen terugkrijgen als ze hun oude mobiel inleveren bij de provider.
Incassobureau
Claimorganisaties Consumentenclaim en ConTel zijn al een tijd in gesprek met de providers om tot een regeling te komen voor klanten. Duizenden consumenten zouden zich al bij de organisaties hebben gemeld. Volgens hen kan iedereen die een all-in contract heeft of heeft gehad, het geld terugvragen.
Telecombedrijven bieden inmiddels geen 'gratis' toestellen meer aan en incassobureaus en deurwaarders leggen de meeste vorderingen op die abonnementen stil.