Waarom azen Franse piloten op de uren van de KLM-collega's?
Piloten van Air France zijn vandaag begonnen aan een staking die volgens hen vier dagen gaat duren. De luchtvaartmaatschappij denkt dat zo'n 20 procent van de vluchten wordt geschrapt.
De gevolgen zijn dus minder groot dan twee jaar geleden, toen een pilotenstaking leidde tot de annulering van meer dan de helft van de vluchten. Maar omdat nu het EK voetbal bezig is, ligt de actie wel onder een vergrootglas. Bovendien lijkt er tweespalt ontstaan tussen personeel van Air France en dat van zusterbedrijf KLM. Medewerkers van KLM zijn inmiddels een petitie begonnen tegen de actie van hun Franse collega's.
Wat willen de piloten?
Een van de oorzaken van de onvrede bij de Air France-piloten is dat KLM groeit, terwijl Air France krimpt. KLM vervoerde vorige maand bijna 4 procent meer passagiers dan een jaar geleden. De vliegtuigen van KLM legden ruim 1,5 procent meer kilometers af.
Bij Air France daalde het aantal reizigers juist licht (0,3 procent). Het aantal afgelegde kilometers daalde met 1 procent.
En dat is een nadeel voor de Air France-piloten. In tegenstelling tot KLM-vliegers, die een vast salaris krijgen, krijgen piloten van Air France een basissalaris en daarbovenop een bedrag per vlieguur. De teller gaat vooral goed lopen vanaf zestig vlieguren per maand. En nachtelijke uren tikken ook lekker aan.
Daarom willen de Franse piloten graag de langere vluchten van hun Nederlandse KLM-collega's overnemen. Verder zijn ze tegen het plan van Air France om piloten meer te laten vliegen voor hetzelfde basissalaris.
Wat kan de Nederlandse regering doen?
Het idee om Franse piloten vluchten te laten overnemen van KLM stuit op verzet in Nederland. De vrees bestaat dat Nederlandse vluchten worden geschrapt.
Minister Dijsselbloem en vice-premier Asscher hebben benadrukt dat zij niet zullen toestaan dat vluchten worden overgeheveld van KLM naar Air France. Maar de vraag is of de Nederlandse regering veel kan doen tegen zo'n besluit.
De Nederlandse staat bezit geen aandelen van de holding Air France-KLM, terwijl de Franse staat 17,6 procent in bezit heeft. De Nederlandse overheid heeft wel 5,9 procent van de aandelen KLM. "Sommigen lijken het moeilijk te accepteren, maar KLM is gewoon Frans," zegt luchtvaarteconoom Hans Heerkens.
Daartegenover staat dat 44 procent van KLM in handen is van andere Nederlandse aandeelhouders, waarmee in totaal dus de helft van de aandelen Nederlands is. Daarmee zijn in theorie de Nederlandse belangen beschermd.
Of dat ook echt zo is, onderzoekt de Stichting Economisch Onderzoek. Die doet in opdracht van het ministerie van Infrastructuur onderzoek naar de positie van KLM en het Nederlandse belang.