Piloten Air France staken door
De staking van piloten bij Air France gaat ondanks forse concessies van de directie door. Vannacht hebben vakbonden en directie van de Franse luchtvaartmaatschappij tot drie uur onderhandeld. De piloten hebben nieuwe eisen op tafel gelegd, waarop de directie vanmiddag zal reageren.
Gisteravond kwam de directie van Air France de piloten tegemoet door de plannen in te trekken om van Transavia een Europese prijsvechter te maken. Daarmee werd de belangrijkste eis van de stakers ingewilligd, maar de piloten eisen bijkomende garanties.
De stakers willen dat piloten bij Air France en Transavia hetzelfde contract krijgen. Zo willen ze voorkomen dat de twee groepen piloten, dure en goedkope, binnen Air France tegen elkaar kunnen worden uitgespeeld. Piloten bij Transavia verdienen minder en werken meer uren dan de collega's bij Air France.
Langste staking
De staking, die nu al elf dagen duurt, is de langste in de geschiedenis van Air France. Het kost de luchtvaartmaatschappij 20 miljoen euro per dag. Daardoor is nagenoeg de hele operationele winst van het tweede kwartaal inmiddels verdampt.
De directie van AF-KLM lanceerde twee weken geleden strategische plannen, volgens welke Transavia een Europese prijsvechter moest worden die de concurrentie moest aangaan met Easyjet en Ryanair. Air France kampt met hoge kosten en lage opbrengsten.
AF-KLM is een van de grootste vliegmaatschappijen ter wereld en vervoert jaarlijks bijna 80 miljoen passagiers.
Frustratie
Naarmate de staking voortduurt neemt de frustratie en boosheid onder passagiers alleen maar toe. Het is vooral de onzekerheid die de boosheid veroorzaakt. Omdat niet alle Air France piloten staken weet geen enkele passagier waar hij aan toe is.
Zo gaat vandaag 48 procent van de vluchten door. Andere dagen was dat weer 40 procent. "Het is moeilijk te voorspellen of je wel of niet naar het vliegveld moet afreizen", aldus correspondent Ron Linker.
Extra personeel
De luchtvaartmaatschappij heeft extra personeel ingezet om de passagiers op de hoogte te houden. Tijdens de eerste stakingsdag heeft Air France 65 duizend sms'jes naar de passagiers gestuurd met daarin de laatste informatie. Maar vaak tasten ze bij informatiebalie ook in het duister. Niemand die weet welke vluchten er vertrekken.
Dus zijn er op de vliegvelden van Parijs, Lyon en Marseille overal boze passagiers te vinden die toch maar hun koffers hebben gepakt en naar het vliegveld zijn gekomen in de hoop dat hun vlucht toch zou vertrekken.