'Utrecht CS staat niet vol met ontredderde reizigers'
De ochtendspits op Utrecht Centraal is goed verlopen. Rond het station worden dit weekeinde de omvangrijkste spoorwerkzaamheden van het jaar uitgevoerd, maar van een chaos was vanochtend geen sprake, zegt verslaggever Mattijs van de Wiel. "De stationshal staat in ieder geval niet vol met ontredderde reizigers."
Op meerdere trajecten zet de NS bussen in. Op het drukste moment rijden er zo'n 150 bussen om de passagiers te vervoeren. De tijdelijke bushaltes staan opgesteld aan de Jaarbeurskant van het station. "Reizigers moeten even hun weg zoeken, maar er staan hier veel mensen om te helpen", zegt Van de Wiel.
Waardeloos
Voor reizigers betekent een busreis wel extra reistijd. Maar de meesten hebben daar rekening mee gehouden. "Het komt allemaal goed. Het gaat best voorspoedig", zegt een vrouw op weg naar haar werk. "Ik ben wel iets later, maar daar is niks aan te doen. Ik heb het al doorgegeven."
Niet iedereen is positief. "Ik vind het waardeloos, echt waardeloos", zegt een reiziger. "Ik kom net uit Frankrijk waar alles perfect loopt en hier zijn ze al zo'n vijftien jaar aan het prutsen. Daar is het echt stukken beter dan hier."
Uitzonderlijk
In totaal werken er dit weekeinde 2500 man aan het spoor in Utrecht. "Dit is heel uitzonderlijk. Dit is een van de grootste klussen die we ooit gehad hebben", zegt een uitvoerder, die verantwoordelijk is voor het vervangen van de bovenleidingen. "Dat moet allemaal heel snel gebeuren. Maandagochtend om 05.00 uur moeten de treinen weer rijden."
De uitvoerder zegt met een gemotiveerd team te werken. "Met op z'n tijd koffie en een broodje blijven ze gemotiveerd."
Al geruime tijd wordt er gewerkt aan het station en het spoor om de capaciteit van Utrecht CS te vergroten. "We willen in de toekomst van honderd treinen per uur naar honderdvijftig treinen per uur die Utrecht binnenkomen en verlaten", zegt Mercedes Grootscholten van ProRail.
Doordat de sporen in rechte lijnen worden gelegd en het aantal wissels teruggeschroefd wordt van 167 naar 59 moet er straks tijdwinst worden geboekt. "Een machinist nadert het station nu met 40 kilometer per uur, straks na de verbouwing ligt die snelheid op 80 kilometer per uur."
Geschud
De reiziger moet het verschil ook gaan merken. "Iedereen die nu met de trein op Utrecht aankomt kent dat gevoel wel, dat je door de vele wissels door elkaar geschud wordt; dat moet straks afgelopen zijn."
Ook bij een storing ligt straks niet het hele station plat. "Door de vernieuwing van het spoor is de olievlekwerking, zoals wij dat noemen, bij een storing straks een stuk minder in Utrecht", zegt Grootscholten.
Eind 2016 moeten alle werkzaamheden aan het spoor bij Utrecht Centraal klaar zijn.