Philips op het afscheidsshirt van PSV
NOS Nieuws

PSV neemt in stijl afscheid van Philips op de borst

Het waren de laatste 90 minuten van Philips op het shirt van PSV. Het vertrouwde gezicht van dat elektronicaconcern op het tenue van die club uit Eindhoven is sinds het laatste fluitsignaal geschiedenis. Dat vieren PSV en Philips, na een zinderende laatste speeldag, met de 23ste landstitel voor de club.

Liefst 34 seizoenen prijkte de naam Philips op het tenue, vanaf het moment dat shirtsponsoring in Nederland werd ingevoerd. De twee hebben zelfs het langstlopende sponsorcontract ter wereld.

Maar de relatie tussen PSV en Philips is veel meer dan een verzameling transacties en shirtreclames. De club dankt zowel zijn bestaan als zijn naam (Philips Sport Vereniging) aan het van origine Eindhovense bedrijf. Het begon met een elftal van Philips-personeel in 1910. Het zou zelfs tot 1928 duren voordat mensen van buiten het bedrijf bij de vereniging konden sporten.

Misschien went het, maar het zal voor altijd vreemd zijn.

Tony Philips

Spelen zonder Philips op het shirt is dus even wennen in Eindhoven. "Het is heel jammer, maar we hebben er als familie weinig over te zeggen", zegt Tony Philips, kleinzoon van de oud-topman Frits Philips, tegen Omroep Brabant. "Misschien went het wel met de jaren, maar het zal voor altijd vreemd zijn. Het is natuurlijk een verbintenis die teruggaat naar het begin van PSV."

In de laatste twee duels speelde PSV ter ere van de vertrekkende hoofdsponsor met een speciaal afscheidsshirt, de Heritage Kit. Het shirt is nagenoeg een kopie van het tenue uit seizoen 1982-1983, toen de naam Philips voor het eerst op het shirt stond. Ook zitten er andere klassieke elementen in, zoals het logo dat de club tussen 1917 en 1937 gebruikte.

Vanaf komend seizoen is Philips geen hoofd- en shirtsponsor meer. Energiedirect wordt de nieuwe hoofdsponsor en zal de plaats op het shirt innemen.

Philips gooit de deur nog niet dicht. De multinational blijft de naamgever van het Philips Stadion en blijft de komende tien jaar sponsor van de club, al zal de bijdrage langzaam worden afgebouwd. "Dat het bedrijf andere prioriteiten stelt, dat kun je betreuren, maar wij hebben er niets meer over te zeggen", zegt Tony Philips.

Bij de laatste thuiswedstrijd vorige week eerde PSV de hoofdsponsor door alle tenues van de afgelopen jaren op te stellen rond de middencirkel.

In totaal werd PSV in die 34 seizoenen met Philips op de borst 16 keer landskampioen. Met die cijfers is PSV de succesvolste club van Nederland in die periode. Ajax behaalde in die tijd 13 landstitels.

Ook won PSV in die periode 6 keer de KNVB-beker en 10 keer de Johan Cruijff Schaal. Het absolute hoogtepunt was in 1988. Toen won de club de Europa Cup I, de voorloper van de Champions League. Met Philips op de borst.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl