PSV strikt energieprijsvechter als hoofdsponsor
Energiedirect is de nieuwe hoofd- en shirtsponsor van PSV. Het bedrijf is de opvolger van Philips en heeft donderdag een contract voor drie seizoenen ondertekend. Met de deal is minstens 18 miljoen euro gemoeid.
"We zijn trots dat we erin zijn geslaagd de waarde van ons shirt aanzienlijk te verhogen", zegt algemeen directeur Toon Gerbrands van PSV. De landskampioen was al een jaar op zoek naar een nieuwe geldschieter, sinds Philips in april 2015 bekendmaakte voor een andere sponsorvorm te kiezen.
Energiedirect betaalt per seizoen 6 miljoen euro. Dat bedrag kan via bonussen oplopen tot 7 miljoen. "Het geeft veel zekerheid voor de toekomst en gaat om een aanzienlijk deel van onze begroting", zegt Gerbrands.
De buik is gevuld, maar er is nog een plek op de rug beschikbaar.
De directeur voegde er vervolgens subtiel aan toe dat de speurtocht naar sponsormiljoenen nog niet is voltooid. "De buik is gevuld, maar er is nog een plek op de rug beschikbaar."
Dochtermerk hoofdsponsor FC Groningen
Energiedirect is een dochter van FC Groningen-sponsor Essent. Het is een energieleverancier die bekend staat als prijsvechter. Commercieel directeur Mark van Zon wil PSV als springplank gebruiken om de naamsbekendheid van zijn bedrijf te verhogen. "We zijn nu de vierde speler op de Nederlandse energiemarkt en willen een plek in de topdrie."
Philips was 34 jaar lang hoofdsponsor van de 'Philips Sport Vereniging', de voetbalclub die ruim honderd jaar geleden werd opgericht door het personeel. De multinational doet niet helemaal het licht uit bij PSV. Philips blijft wel naamsponsor van het stadion, maar bouwt de sponsorbijdrage de komende tien jaar langzaam af.
PSV heeft nog enkele miljoenen nodig om op gelijke hoogte te komen met rivaal Ajax. De Amsterdamse club verdient aan de deal met Ziggo net iets meer. Ajax toucheert 8 tot 10 miljoen per jaar van de kabelmaatschappij.