Samsung's smartphonebaas lanceert de Galaxy S7 en S7 Edge
NOS Nieuws

Samsung verfijnt smartphones en benadrukt belang virtual reality

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Waar LG kiest voor duidelijk onderscheid met een modulaire telefoon, is het bij Samsung juist meer van hetzelfde. Een veilige zet voor de koploper in de smartphonemarkt die vorig jaar zijn vlaggenschip, de Galaxy-reeks, een flinke make-over gaf.

Jaren stond Samsung bekend als de maker van plastic telefoons en de S6 en S6 Edge moesten dat imago doen vergeten. De hoop is dat hun opvolgers, de S7 en S7 Edge, dat betere gevoel verder verfijnen.

We kennen inmiddels het schuin aflopende scherm van de Edge. Dat is dit jaar iets meer verfijnd, waardoor de achterkant ook ietwat schuin afloopt. Een kleine aanpassing, die door techblogs met veel enthousiasme is ontvangen. "In de korte tijd die ik met het toestel doorbracht, ik was onder druk van hoe fijn het was om het apparaat in mijn hand te houden", schreef Dan Seifert van technologiesite The Verge, die het toestel al even mocht testen.

Meer water, meer licht

Daarnaast zijn de toestellen nog meer waterdicht geworden. De nieuwe smartphones kunnen nog dieper en langer onder water blijven. Het is de vraag of je dat als gebruiker wil, maar het idee dat je je telefoon kunt blijven gebruiken als ‘ie per ongeluk in het water valt is natuurlijk wel prettig.

Verder stelt Samsung dat zijn camera een stuk beter is geworden. Volgens het bedrijf is het nu makkelijker om in het donker foto's te maken, doordat er meer licht binnenkomt op de lens. Een vergelijking met de iPhone, waarmee de fabrikant al jaren concurreert, ontbrak uiteraard ook niet.

Samsung blijft qua verkoopcijfers fier boven de rest uitsteken, maar de groei was het afgelopen jaar stukken kleiner dan bij de concurrenten. De verkopen van Samsung namen met 14 procent toe, waar Huawei en Lenovo met respectievelijk 37 en 43,6 procent groeiden. Het bedrijf lijkt last te hebben van goedkopere smartphones van andere bedrijven, die vaak niet onder doen voor wat Samsung levert.

Virtual reality zien en maken

De rode draad door de presentatie heen waren niet de twee nieuwe smartphones, maar virtual reality. Het wordt door velen het platform van de toekomst genoemd. Het idee erachter is dat je een afgeschermde bril opzet en daarin 360-graden om je heen kunt kijken en zodoende alle plekken van de wereld kunt beleven.

De technologie staat nog in zijn kinderschoenen, maar net als veel andere fabrikanten zet de Koreaanse smartphonemaker er al vol op in. Het bedrijf heeft een complete VR-collectie ontwikkeld. Naast de Gear VR-headset, een soort skibril waar je een Galaxy-telefoon in kan stoppen om VR te kijken, is er nu ook de Gear 360, een camera waarmee je 360-gradenvideo’s kunt maken. Toevallig of niet, eenzelfde soort apparaat werd vandaag ook door LG aangekondigd.

De nadruk op virtual reality kwam ook naar voren in de presentatie. Nadat D.J. Koh, Samsung’s mobiele baas, de introductie had gedaan moesten alle aanwezigen een vritual reality-headset opzetten. Op die manier werden de Galaxy S7 en 7 Edge officieel gepresenteerd.

Voor de aanwezige journalisten was de grootste verrassing een bijdrage van Facebook-topman Mark Zuckerberg. Hij was er om de samenwerking met Samsung op het gebied van virtual reality te benadrukken. "VR wordt het meest sociale platform", aldus de Facebook-topman. Hij sprak de visie uit dat dit jaar miljoenen mensen via de VR-headset van Samsung virtual reality zullen gaan bekijken.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl